Overslaan en naar de inhoud gaan

Zelfreguleringscode klantwerving energiebedrijven

De energiesector geeft gehoor aan de oproep van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) om te komen tot een gedragscode voor werving en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De vandaag door EnergieNed gepresenteerde gedragscode kan een belangrijke bijdrage leveren aan het oplossen van deze problematiek, aldus de toezichthouder. Peter Plug, directeur van de Directie Toezicht Energie (DTe) van de NMa: ‘We wilden graag dat de wervingsproblematiek bij de wortel zou worden aangepakt door de energiebedrijven zelf. Het is mooi om te zien dat zij die bal hebben opgepakt. Uiteraard is het nu wel zaak dat zoveel mogelijk energiebedrijven de code ondertekenen en zich eraan houden. We vertrouwen erop dat de partijen die zich aansluiten bij de code op een fatsoenlijke manier omgaan met werving en klantbehoud. De code laat echter onverlet dat wij onze wettelijke bevoegdheden zullen toepassen daar waar dat nodig blijkt te zijn.’

related partner content for mobile comes here

De grootste energiebedrijven, Essent en Nuon, zullen zich aan de gedragscode commiteren, net als prijsvechter Oxxio. Ook de andere leden van EnergieNed, waarbij het merendeel van de Nederlandse energiebedrijven is aangesloten, zijn van plan de code voor de inwerkingtreding op 1 september te ondertekenen, zo liet de brancheorganisatie maandag weten. Verkoop aan de deur en per telefoon wordt door een toenemend aantal energiebedrijven gebruikt. Sinds de liberalisering van de energiemarkt voor kleingebruikers in juli 2004 kunnen consumenten en kleine bedrijven zelf hun energieleverancier kiezen. In oktober vorig jaar riep de toezichthouder de energiebedrijven op met een gedragscode te komen.

De aankomende periode zal de NMa nauwlettend volgen of de code ertoe bijdraagt dat consumenten niet meer de dupe zijn van misleidende en oneerlijke werving. De toezichthouder zal in gesprek blijven met de sector over de meerwaarde van de code en waar nodig aanpassingen of aanvullingen voorstellen. EnergieNed heeft de gedragscode gepubliceerd op de .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in