Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrouwen haken af bij geweld in reclame

Gewelddadige beelden in reclame-uitingen hebben een negatieve invloed op de merkattitute. Dit effect treedt vooral op bij vrouwen, zo…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Gebruik gewelddadige beelden alleen in reclame die op mannen gericht is’, luidt een van de aanbevelingen die Altena doet. In haar onderzoek betoogt ze dat geweld negatieve gevoelens oproept die zich via een negatieve reclameattitude kunnen vertalen in een negatieve merkattitude. Deze negatieve relatie blijkt echter alleen bij vrouwen te bestaan. ‘Voor mannen heeft het gebruik van geweld geen invloed.’

related partner content for mobile comes here

In hun drang om zich te onderscheiden kiezen adverteerders er steeds vaker voor om te shockeren met ‘gewelddadige, provocerende reclames’, meldt Altena. ‘Denk aan de reclamespotjes van Pickwick Evening Breeze, waarbij een insluiper een huis is binnengedrongen, en van Praxis waarbij een slapend stel ’s nachts wordt gewekt door een arrestatieteam.’

In een vergelijking van de effecten van gewelddadige en anderszins provocatieve reclame bespeurde Altena een wezenlijk verschil. Alleen provocatie door geweld blijkt een negatieve invloed te hebben op reclame- en merkattitude. Bij andere vormen van reclameprovocatie blijkt deze relatie positief.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in