Uitgevers profiteren (nu nog) van Google boekmarketing


Een nieuwe concurrente of een nieuw marketingkanaal? Dat is de grote vraag die uitgevers zich stellen met nieuwe diensten van Google. De uitgevers van kranten keerden zich tegen Google Nieuws. Boekuitgevers zien Google Books vooralsnog als een extra marketingkanaal.
Dat blijkt uit een lijvig artikel op Netkwesties naar aanleiding van een bijeenkomst van uitgeversbons NUV waar Google tekst en uitleg kwam geven.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOnder meer de uitgevers Brill en Kluwer treden Google Books positief tegemoet en lieten al honderdduizenden pagina's scannen. Bij elke boekenpagina op de site staat een link naar de site van de uitgever of een andere webwinkel waar het desbetreffende boek online is te bestellen.
"Oftewel: uitgevers hebben er met Google Book Search een gratis marketingkanaal bij gekregen", concludeert Netkwesties. Maar Google is in de toekomst wellicht meer van plan en zou dan alsnog uitgeeffuncties kunnen overnemen. Google zelf ontkent dat. Die zegt louter zichzelf als zoekdienst interessanter te willen maken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid