Stemmen op meest misleidende producten
De non-profit consumentenorganisatie heeft in het afgelopen jaar negen producten onderzocht, vijf daarvan zijn genomineerd voor de Gouden Windei-verkiezing. 'De misleiding variëert van onzin-marketing en gezondheidsclaims met nutteloze vitaminen tot een onterechte aanbeveling voor vrouwen of kinderen en productvreemde ingrediënten', aldus de organisatie.
Foodwatch reikt de trofee op 8 juni uit.
De nominaties voor het Gouden Windei:
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaBlue Band Goede Start! Witbrood. Foodwatch: 'Heeft absoluut niet dezelfde gezondheidseffecten wat betreft vezels als volkorenbrood. Het is dus geen gelijkwaardige vervanger van volkorenbrood voor kinderen. Bevat bovendien chemisch behandelde houtvezels.' Producent Unilever.
Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem. Foodwatch: 'Een duur marketing-watertje met slechts 1/100ste theelepel cranberry. Dat vrouwen zouden gaan 'stralen' van Aloë Vera is niet gebleken.' Producent Heineken.
Nestlé Fruitflesje Aardbei-Peer. Foodwatch: 'Twee keer zo duur als standaard opvolgmelk en vijf keer zo duur als gewone melk. Voor kinderen van 12 tot 36 maanden is opvolgmelk overbodig. Het fruit moet je met een vergrootglas zoeken.' Producent Nestlé.
Liga Fruitkick eXtra Framboos. Foodwatch: 'De '46% fruitvulling' bestaat voor het grootste deel uit dikmakende glucose-fructosestroop. Nep zijn ook de voedingsvezels die er aan toe zijn gevoegd. Deze reep bevat evenveel suiker als zijn soortgenoten en is dus helemaal niet 'extra verantwoord'.' Producent Liga.
Honig Limburgse Asperge-crèmesoep. Foodwatch: 'Slechts een vingerkootje (7,5 gram) aspergepoeder voor anderhalve liter soep, aangevuld met kunstmatige aroma's en smaakstoffen. Exact dezelfde samenstelling werd eerder verkocht als 'Franse Asperge-crèmesoep'.' Producent Honig.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid