Overslaan en naar de inhoud gaan

Stemmen op meest misleidende producten

Foodwatch laat consumenten stemmen op het voedselproduct met het meest misleidende verkooppraatje in de reclame en op de verpakking. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De non-profit consumentenorganisatie heeft in het afgelopen jaar negen producten onderzocht, vijf daarvan zijn genomineerd voor de Gouden Windei-verkiezing. 'De misleiding variëert van onzin-marketing en gezondheidsclaims met nutteloze vitaminen tot een onterechte aanbeveling voor vrouwen of kinderen en productvreemde ingrediënten', aldus de organisatie.
Foodwatch reikt de trofee op 8 juni uit.

related partner content for mobile comes here

De nominaties voor het Gouden Windei:

Blue Band Goede Start! Witbrood. Foodwatch: 'Heeft absoluut niet dezelfde gezondheidseffecten wat betreft vezels als volkorenbrood. Het is dus geen gelijkwaardige vervanger van volkorenbrood voor kinderen. Bevat bovendien chemisch behandelde houtvezels.' Producent Unilever.

Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem. Foodwatch: 'Een duur marketing-watertje met slechts 1/100ste theelepel cranberry. Dat vrouwen zouden gaan 'stralen' van Aloë Vera is niet gebleken.' Producent Heineken.

Nestlé Fruitflesje Aardbei-Peer. Foodwatch: 'Twee keer zo duur als standaard opvolgmelk en vijf keer zo duur als gewone melk. Voor kinderen van 12 tot 36 maanden is opvolgmelk overbodig. Het fruit moet je met een vergrootglas zoeken.' Producent Nestlé.

Liga Fruitkick eXtra Framboos. Foodwatch: 'De '46% fruitvulling' bestaat voor het grootste deel uit dikmakende glucose-fructosestroop. Nep zijn ook de voedingsvezels die er aan toe zijn gevoegd. Deze reep bevat evenveel suiker als zijn soortgenoten en is dus helemaal niet 'extra verantwoord'.' Producent Liga.

Honig Limburgse Asperge-crèmesoep. Foodwatch: 'Slechts een vingerkootje (7,5 gram) aspergepoeder voor anderhalve liter soep, aangevuld met kunstmatige aroma's en smaakstoffen. Exact dezelfde samenstelling werd eerder verkocht als 'Franse Asperge-crèmesoep'.' Producent Honig.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in