Overslaan en naar de inhoud gaan

Speurders.nl wint zoekmachine-award

Speurders.nl, de vraag- en aanbodsite van het Telegraaf-concern en de Noordelijke Dagblad Combinatie, heeft de Nederlandse Zoekmachine…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De prijs werd vorige week voor de eerste maal uitgereikt op het zoekmachinecongres Speld in de Hooiberg in Media Plaza. De zeskoppige jury (waaronder Bert Wiggers van Startpagina.nl, Hennie van Velzen van Media Plaza en zoekmachine-expert Jeroen van de Wiel) moest kiezen tussen de cases van Speurders en Direct Wonen. Genomineerde Viagra (Pfizer) had zich eerder teruggetrokken omdat hun andere site, Erectieplein.nl, begin januari uit de lucht was gehaald door de Code Commissie Geneesmiddelenreclame. Pfizer zou op die site de regels voor geneesmiddelenreclame hebben overtreden. De case was daarmee niet meer volledig.

related partner content for mobile comes here

De jury keek vooral naar de strategie, creativiteit en doelstellingen van de zoekmachinemarketing en de resultaten daarvan. Jurylid Jeroen van de Wiel noemde Speurders.nl ‘... een schoolvoorbeeld van hoe men veel traffic kan genereren met behulp van zoekmachines.’

Speurders.nl werd gelanceerd in augustus 2004 en telt op dit moment 791.932 advertenties. Dagelijks trekt de site naar eigen zeggen 440.000 bezoekers. Tijdens de bouw van de Speurders.nl website is er al uitgebreid rekening gehouden met zoekmachine-optimalisatie. Daarnaast heeft men de linkstructuur van het eigen Telegraaf-netwerk strategisch ingezet. Speurders.nl schakelde het zoekmachinemarketing bureau Traffic4u in voor optimalisatie van de zoekmachineresultaten. De gebruikte strategie: een combinatie van Organic Search (een goed resultaat halen in de normale rankings) en adverteren bij zoekmachines van Google, Ilse en Yahoo (Overture, via V4M ).

Een belangrijk punt in de strategie was volgens Sander Prinsen van Traffic4U het indexeerbaar maken van alle aanwezige advertenties op Speurders.nl. Daarbij moest snel gehandeld worden. Prinsen: ‘We moesten continu verversen omdat het advertentie-aanbod steeds wijzigt. De nieuwste advertenties moeten zo snel mogelijk in de resultaten teruggevonden kunnen worden en de oude advertenties moeten zo snel mogelijk uit de resultaten verwijderd zijn.’

De jury was onder de indruk van de resultaten: eind december 2004 waren er al 450.000 Speurders.nl pagina´s geïndexeerd op Google. Een groot gedeelte van de nieuwe advertenties op Speurders.nl worden binnen 24 uur geïndexeerd door Google. Uiteindelijk is zoekmachinemarketing verantwoordelijk voor 28,3 procent van het totaal aantal unieke bezoekers op Speurders.nl per maand, dat zijn volgens Traffic4U dik 400.000 per maand.

Dit jaar moet de zoekmachinemarketing geïntegreerd worden in de totale marketingstrategie. Speurders wil namelijk starten met zware offline campagnes om de site te promoten. Prinsen: ‘De learnings uit de zoekmachine marketingcampagne worden hierin meegenomen bij het bepalen van de overige uitingen. Komen in een bepaalde categorie (bijvoorbeeld witgoed) vanuit zoekmachines veel bezoekers en krijgt deze categorie via de vaste bezoekers van de site relatief minder bezoek, dan wordt deze categorie in andere marketing campagnes zwaarder ingezet.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in