Overslaan en naar de inhoud gaan

’s Morgens Aldi, ’s avonds Armani

Nog nooit was de consument zo onberekenbaar als nu. Discounters floreren, maar ook luxe zit in de lift. Alleen de middenmoot lijkt op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mensen trekken zonder blikken of blozen een pak van H&M aan en dragen daarbij dan schoenen van Chanel. Extremen zijn troef, middelmatigheid lijkt het grote taboe van de 21e eeuw te worden. Je boodschappen doen bij een discountwinkel getuigt van slimheid, net zoals het reizen met een goedkoop vliegticket. Maar als de eerste levensbehoeften eenmaal zijn gestild, mag de rest, datgene waar je werkelijk warm voor loopt, ook wat kosten. Dus zagen luxemerken als Louis Vuitton en Dior vorig jaar hun winst met zo’n vijftig procent stijgen. Dit extreme koopgedrag heeft verschillende oorzaken:

related partner content for mobile comes here

- internet zorgt ervoor dat de consument beter geïnformeerd en dus kritischer is dan ooit.
- er komen elk jaar zóveel nieuwe producten op de markt dat de koper – die ook nog eens druk-druk-druk is - zich overvoerd voelt en dus op zoek gaat naar eenvoudige concepten.
- de stressmaatschappij doet verlangen naar ontspanning; consumptie moet een prettige belevenis worden.
- transmateriële consumptie is in opkomst: in plaats van in ‘hebbedingen’ zoekt de consument het in meer gevoelsmatige zaken als reizen en wellness.

Dat alles heeft vergaande consequenties voor merken en hun producenten.
‘Kiezen’ is het devies. Het heeft geen zin meer om te proberen alle potentiële kopers te bedienen. Wie alles wil hebben, eindigt met lege handen. En bij dat keuzeproces geldt als wet: ‘Wie niet fit genoeg is om een goed product tegen een lage prijs te bieden - zoals Aldi en H&M dat doen, moet op z’n minst sexy zijn – zoals Prada, Apple en Armani.
Bron: Manager Magazine

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in