Overslaan en naar de inhoud gaan

Scholier geeft per maand 126 euro uit

Gemiddeld geeft een scholier 126 euro per maand uit. Omgerekend naar alle scholieren in Nederland (760.000) besteedt deze groep…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Meisjes besteden veel geld aan het uiterlijk, zoals kleding, schoenen en cosmetica. Bij jongens gaat het geld voornamelijk naar snacks, fris en alcohol. Dit zijn enkele conclusies uit het Nibud Scholierenonderzoek 2004, een tweejaarlijks rapport van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting waarin het bestedingsgedrag van duizenden scholieren is onderzocht.

related partner content for mobile comes here

In 2002 gaven scholieren nog 116 euro per maand uit. Nu is dat bedrag opgelopen tot 126 euro. Een stijging van negen procent. De inkomsten van de jongeren zijn in die twee jaar maar met ruim één procent gestegen. In 2002 hadden ze een inkomen van 113 euro, en nu 115 euro. Scholieren geven dus meer uit dan er maandelijks binnenkomt aan zak- en kleedgeld en bijverdiensten. Een kwart van de scholieren zegt dan ook geld te moeten lenen. Jongens geven per maand gemiddeld 129 euro uit, dit is negen euro meer dan de meisjes kwijt zijn.

Jaarlijks spenderen alle scholieren samen zo’n 1,1 miljard euro. Vrijwel alle scholieren (83 procent) geven geld uit aan snoep en snacks, zo’n 20 euro per maand. Het meest wordt er uitgegeven aan kleding en schoenen, 50 euro per maand. Veel meer meisjes dan jongens kopen kleding, respectievelijk 70 procent en 43 procent. Twee jaar geleden kochten nog veel minder scholieren kleding: 46 procent van de meisjes en 28 procent van de jongens. Verder valt het het Nibud op, dat nu bijna twee keer zo veel scholieren geld uitgeven aan cosmetica. Twee jaar geleden gaf 35 procent van de jongeren geld uit aan crèmes, make-up en haargel en nu doet 60 procent van de scholieren dat. Wel is het bedrag dat ze aan cosmetica uitgeven gelijk gebleven: ongeveer tien euro per maand.

Meer scholieren zijn gaan drinken, vooral jongens spenderen veel geld aan uitgaan en drank. In 2002 gaf 30 procent van de scholieren gemiddeld 40 euro per maand aan drank uit. Nu geeft 34 procent gemiddeld 49 euro uit. Ook loopt het bedrag per leeftijd fors omhoog. Van de 13- jarigen geeft gemiddeld 15 procent ongeveer 36 euro per maand aan alcohol uit. Zijn de scholieren 18 jaar, dan geeft bijna 70 procent iedere maand 60 euro aan drank uit. Daarentegen roken ze minder. Gaf twee jaar geleden nog 15 procent van de scholieren geld uit aan sigaretten, nu doet nog maar negen procent dat.

Het gebruik van de mobiele telefoon is gegroeid. Twee jaar geleden ging bij 50 procent van de scholieren geld naar de mobiele telefoon, nu is dat bij 60 procent van de jongeren. Wel is het bedrag dat ze er aan uitgeven gedaald, van 17 euro naar 15 euro per maand. Het aantal scholieren dat zegt cd´s te kopen is ook teruggelopen. In 2002 was dit nog 39 procent en is nu 24 procent. Al sinds 1994 ziet het Nibud dit aantal teruglopen: in 1994 zei nog 54 procent van de scholieren geld aan cd´s uit te geven.

De scholier heeft vermoedelijk last van de economische recessie, want ze werken minder dan twee jaar geleden. Uit het Nibud-Scholierenonderzoek blijkt dat 44 procent van de scholier een bijbaan tijdens de schoolweken heeft en een kwart van de scholieren verdient geld tijdens de vakantie. Twee jaar geleden had nog 49 procent een bijbaan en 30 procent een vakantiebaan. Ook wordt er minder lang gewerkt. In 2002 was de scholier per schoolweek nog negen uur aan zijn bijbaan kwijt, nu nog maar zeven. En in de vakanties wordt er ongeveer 21 uur per week gewerkt, dit is vier uur minder dan in 2002. Wel ziet het Nibud voor het eerst dat meisjes net zo veel uren werken als jongens. In de vorige onderzoeken werkten jongens langer.

In een winkel of supermarkt werken is één van de populairste baantjes. Daarnaast brengen veel jongens folders of kranten rond en vinden meisjes het leuk om op te passen. Het percentage scholieren met een baan neemt met het ouder worden enorm toe. Slechts 20 procent van de 12-jarigen heeft een bijbaan na schooltijd en 8 procent in de vakantie. Maar als de scholier 18 is, heeft 75 procent een bijbaan en 50 procent een vakantiebaan.

Het Scholierenonderzoek 2004 is het achtste in de reeks van Scholierenonderzoeken die het Nibud sinds 1984 heeft gehouden. Om meer aan te sluiten bij de belevingswereld van de scholieren heeft het Nibud er dit maal voor gekozen data te verzamelen via een internetenquête in plaats van een schriftelijke vragenlijst. Van maart tot en met mei 2004 hebben ruim 5.500 scholieren van verschillende schooltypen de vragenlijst correct ingevuld. De respondenten zijn herwogen naar geslacht, leeftijd, schooltype en provincie zodat het onderzoek een representatieve weergave van alle scholieren geeft. Over een aantal onderwerpen in het rapport is al eerder gepubliceerd (inkomsten, omgaan met geld, en lenen en schulden). Dit deelrapport is terug te vinden op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in