Overslaan en naar de inhoud gaan

RTL Nederland: 2005 beste jaar ooit

Het bedrijfsresultaat (ebita) van RTL Nederland steeg in 2005 met 17,9 procent naar 46 miljoen euro. In 2004 was de winst nog 39 miljoen.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ebita is voor rente en belastingen en exclusief afschrijvingen en goodwill. De totale omzet uit alle bedrijfsactiviteiten steeg met 5,9 procent naar 358 miljoen euro (338 miljoen in 2004). Niet alleen de aanhoudend sterke positie op de televisiemarkt en de bovengemiddeld gestegen advertentie-inkomsten droegen bij aan het resultaat, ook strikte kostenbeheersing en de omzet uit nieuwe media - waaronder de interactieve diensten - waren bepalende factoren.

related partner content for mobile comes here

De omzet uit de televisie activiteiten van RTL Nederland steeg met 4,2 procent naar 345 miljoen euro (2004: 331 miljoen). De omzet uit nieuwe media binnen het televisiesegment groeide met 8,7 procent naar 11,2 miljoen. De bijdrage van dit onderdeel aan de winst nam ook toe met 23,2 procent tot een bedrag van 5,1 miljoen (4,1 miljoen in 2004).

De ebita uit de televisieactiviteiten bedroeg 54 miljoen en bleef daarmee gelijk aan het jaar ervoor. De radiostations van RTL Nederland, Yorin FM en RTL FM, hebben in 2005 een verlies geleden van 8 miljoen euro. Dat is 7 miljoen minder dan het jaar ervoor. Yorin FM is inmiddels verkocht aan SBS Broadcasting en RTL wil zich nu focussen op RTL FM.

Ceo Fons van Westerloo: ‘We hebben geprofiteerd van de veranderingen in het medialandschap door snel en alert te reageren met o.a. de strategische herstructurering van onze zenders en de succesvolle lancering van de family of stations. We hebben het marktleiderschap gehandhaafd en ondanks de toegenomen concurrentie hebben de kijkers weer massaal gekozen voor RTL. De adverteerders volgden de grote aantallen consumenten die wij in alle commercieel belangrijke doelgroepen leveren en dat zien we terug in de sterk toegenomen advertentie-inkomsten.’

Van Westerloo gaat ervan uit dat alle bedrijfsonderdelen dit jaar een positieve bijdrage zullen leveren aan het resultaat. In de komende jaren wordt dat volgens hem ‘sterk positief beïnvloed door extra inkomsten uit nieuwe media en nieuwe distributievormen’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in