Overslaan en naar de inhoud gaan

Het placebo-effect van marketing

Uit onderzoek blijkt dat marketingacties niet alleen van invloed zijn op de verwachtingen en het koopgedrag van de klant, maar ook de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Prijsverlagingen, reclamecampagnes en andere marketinginstrumenten brengen vaak een heel eigen dynamiek op gang die los staat van de daadwerkelijke eigenschappen van een product. Dit verschijnsel wordt het placebo-effect genoemd: de consument gaat prestaties toedichten aan het product die het van nature helemaal niet heeft. Zo kan een consument die ziet dat een artikel (tijdelijk) goedkoper is ervan overtuigd raken dat het dan ook wel minder goed zal zijn.

related partner content for mobile comes here

Overigens kunnen ook persoonlijke opvattingen, stress en het fenomeen self-fulfilling prophecy het placebo-effect in gang zetten. En om het allemaal nóg gecompliceerder te maken: er bestaat zelfs een omgekeerd placebo-effect, zo blijkt uit onderzoek met (nep)slaappillen. Mensen die een pil kregen die zogenaamd goed was voor de slaap deden geen oog dicht, terwijl degenen die een pil kregen om wakker te blijven juist heerlijk sliepen.

Bron: Journal of Marketing Research. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in