Het placebo-effect van marketing
Prijsverlagingen, reclamecampagnes en andere marketinginstrumenten brengen vaak een heel eigen dynamiek op gang die los staat van de daadwerkelijke eigenschappen van een product. Dit verschijnsel wordt het placebo-effect genoemd: de consument gaat prestaties toedichten aan het product die het van nature helemaal niet heeft. Zo kan een consument die ziet dat een artikel (tijdelijk) goedkoper is ervan overtuigd raken dat het dan ook wel minder goed zal zijn.
Overigens kunnen ook persoonlijke opvattingen, stress en het fenomeen self-fulfilling prophecy het placebo-effect in gang zetten. En om het allemaal nóg gecompliceerder te maken: er bestaat zelfs een omgekeerd placebo-effect, zo blijkt uit onderzoek met (nep)slaappillen. Mensen die een pil kregen die zogenaamd goed was voor de slaap deden geen oog dicht, terwijl degenen die een pil kregen om wakker te blijven juist heerlijk sliepen.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaBron: Journal of Marketing Research. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws. Meer weten?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid