Overslaan en naar de inhoud gaan

RCC veroordeelt valse claims op tuinmeubels

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft geoordeeld dat leveranciers van tuinmeubelen consumenten misleiden over het gebruik van duurzaam hout…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De RCC kwam tot dit oordeel naar aanleiding van zeven klachten die Milieudefensie tegen deze bedrijven had ingediend. De commissie beveelt de leveranciers daarom aan om te stoppen met valse beweringen in folders, reclamekrantjes en op labels.

related partner content for mobile comes here

Uit onderzoek van Milieudefensie naar het tuinmeubelassortiment van 2005 bleek dat bijna 80 procent van alle producten bij de bekende tuincentra en winkelketens, niet van duurzaam hout was gemaakt was. Bij zo’n 200 verschillende producten constateerde Milieudefensie dat consumenten ‘vals’ werden voorgelicht. Milieudefensie heeft afgelopen december klachten ingediend tegen tien verschillende leveranciers van de tuincentra. Naar aanleiding van deze klachten hebben drie bedrijven hun reclamemateriaal aangepast en toegezegd zoveel mogelijk hout met het FSC keurmerk te gebruiken. Milieudefensie trok daarop deze klachten in. In de overige zeven gevallen is Milieudefensie nu in het gelijk gesteld door de RCC.
De Reclame Code Commissie kan een uitspraak doen en deze publiceren, maar de commissie kan geen verdere sancties opleggen. Toch heeft een dergelijke openlijke veroordeling invloed. Anne van Schaik, campagneleider Globalisering bij Milieudefensie, ziet de uitspraak dan ook als een overwinning: “Het FSC-keurmerk voor duurzaam hout wordt door de uitspraak beschermd van valse concurrentie. Daardoor kunnen consumenten ook echt kiezen voor duurzame houtproducten.”?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in