‘792 miljard dollar voor het merk Nederland’
Voor de index vroeg GMI (Global Market Insite Inc.) wereldwijd 25,907 mensen naar hun mening over de cultuur van een land, zijn inwoners en de aantrekkelijkheid van het land als een reisbestemming, als plek om te investeren en als emigratiedoel. Op grond van deze vraaggesprekken werd de aantrekkelijkheid en de macht van het land geduid en vergeleken met andere landen, wat resulteerden in de ranglijst.
De Natie Merken Index verbond dit jaar voor het eerst ook een dollar-waarde aan het natiemerk. Het merk Nederland is op grond van de berekeningen minstens 792 miljard dollar waard, wat gelijk staat aan 137 procent van het bruto binnenlands product. Het merk Amerika is het meest waard met bijna 17.893 miljard dollar en het merk Polen staat met 43 miljard dollar op de laatste plaats. In de algemene rangorde van de natie-merken valt Nederland buiten de toptien met een twaalfde plaats. De top twaalf: 1) Verenigd Koninkrijk, 2) Zwitserland, 3) Canada, 4) Italie, 5) Zweden, 6) Duitsland, 7) Japan, 8) Frankrijk, 9) Australië, 10) Verenigde Staten, 11) Spanje en 12) Nederland. In totaal staan er nu 35 landen op de ranglijst.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisSimon Anholt ,de initiator van de Anholt Natie Merken Index over de uitkomst: “Nederland is geen opvallende deelnemer, ondanks het feit dat het een van de rijke Westerse, liberale democraties is en het mormaal altijd goed doet in de Natie Merken Index. Nederland lijkt een land te zijn waarover niemand zeer negatieve of zeer positieve gevoelens heeft.”?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid