Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamebureau vaak zondebok

Het overkomt elk reclamebureau van tijd tot tijd dat er een klant opstapt. Uit onderzoek blijkt dat dat vertrek zelden te wijten is aan het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is makkelijker om je reclamebureau te ontslaan dan om je aandeelhouders te vertellen wat er mis is met het product of met het management. Dat zei ooit de legendarische reclameman David Ogilvy. Helemaal ongelijk heeft ‘ie niet. Want er zijn aardig wat voorbeelden te geven van adverteerders die, als het wat minder gaat, hun reclamebureau de laan uit sturen.
Een vergelijkend onderzoek naar 49 bureauwisselingen in de periode 1981-1999 onderschrijft die stelling. In de meeste gevallen bleek het marktaandeel van de adverteerder in de twee kwartalen voor vertrek te dalen. Het is niet waarschijnlijk dat die daling de schuld is van het reclamebureau. Reclame is tot veel in staat, maar kan zelden of nooit verantwoordelijk worden gesteld voor een afnemend marktaandeel. Deze vaststelling lijkt niet meer dan een schrale troost voor bureaus die hun klanten zien vertrekken. Toch kan deze informatie voor bureaudirecteuren nuttig zijn. Daalt het marktaandeel van een klant, dan neemt de kans op vertrek aanzienlijk toe, en is het hoog tijd voor extra aandacht en inspanning voor het betreffende account. Helpt dat niet, dan is het voor het moreel van het bureau goed te weten dat de klant eigenlijk een zondebok zocht.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Journal of Advertising<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in