NOS lanceert NOS Sport Connected TV app
Zeven maanden geleden annonceerde De Jong de ‘internet first-strategie’, wat betekent dat het werken met deadlines wordt losgelaten; al het nieuws wordt direct gepubliceerd. Nu is er tijd voor iets nieuws, zei hij woensdag bij een perspresentatie: ‘Video first.’
In samenwerking met The Widget Company (TWC) en een aantal televisiefabrikanten, ontwikkelde de NOS een applicatie die het mogelijk maakt om op televisie te kijken naar live beelden van de Olympische Spelen die niet op Nederland te zien zijn. Naast Nederland 1 zijn er maximaal twaalf live streams te bekijken. Die worden niet voorzien van commentaar. De kijker hoort uitsluitend het omgevingsgeluid en ziet de tijden en eventueel namen die de broadcaster (in dit geval de BBC) erbij plaatst. De dienst is te gebruiken op een selectie van modellen van de volgende televisiefabrikanten: Samsung, Sony (ook Playstation 3), LG Electronics en Philips.
De Jong benadrukt dat de NOS de applicatie lanceert vanuit journalistiek perspectief en niet uit commerciële beweegredenen. De Jong: ‘Wij verstoren die markt dan ook niet, wij versterken die markt.’ Andere partijen, zoals Eurosport, verspreiden ook beelden en laat kijkers betalen voor een applicatie om bijvoorbeeld mobiel beelden te volgen. Toch verstoort de NOS het level playing field niet, vindt De Jong: ‘In europa hebben alle publieke omroepen gezamenlijk de rechten op de beelden van de Olympische Spelen gekocht. Degene die de rechten heeft, koppelt het uit, sterker nog, heeft de verplichting om het open te stellen. De commerciële partijen hadden destijds geen interesse.’ De applicatie heeft sinds het begin van de Olympische Spelen ongeveer 10 duizend bezoekers per dag. De live content was eerder al beschikbaar via de mobiele en tablet applicatie van de NOS.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaOok al is de applicatie niet uit commerciële motieven geïnitieerd, volgens Arian Buurman, directeur van Ster, brengt de applicatie wel degelijk kansen voor adverteerders. Buurman: 'Ster is de exclusieve reclame exploitant van publieke Audiovisuele content op televisie radio en internet. Ongeacht de distributievorm. Het gaat de adverteerder extra bereik bieden en de mogelijkheden voor de kijker worden nog ruimer.'
NOS app voor Android
De NOS kondigde woensdag ook aan dat de NOS app vanaf donderdag ook beschikbaar is voor Android smartphones. De iPhone app is tot nu toe 300 duizend keer gedownload. De versie voor Windows Phone 21 duizend keer. Vanwege het grote marktaandeel van Android verwacht De Jong een forse vergroting van het bereik van de NOS app.
(Dit bericht is aangepast op 3 augustus.)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid