Overslaan en naar de inhoud gaan

NOS lanceert NOS Sport Connected TV app

Lancering is onderdeel van de ‘internet first-strategie’. NOS directeur Jan de Jong: ‘Wij willen een leidende positie innemen.’
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zeven maanden geleden annonceerde De Jong de ‘internet first-strategie’, wat betekent dat het werken met deadlines wordt losgelaten; al het nieuws wordt direct gepubliceerd. Nu is er tijd voor iets nieuws, zei hij woensdag bij een perspresentatie: ‘Video first.’
In samenwerking met The Widget Company (TWC) en een aantal televisiefabrikanten, ontwikkelde de NOS een applicatie die het mogelijk maakt om op televisie te kijken naar live beelden van de Olympische Spelen die niet op Nederland te zien zijn. Naast Nederland 1 zijn er maximaal twaalf live streams te bekijken. Die worden niet voorzien van commentaar. De kijker hoort uitsluitend het omgevingsgeluid en ziet de tijden en eventueel namen die de broadcaster (in dit geval de BBC) erbij plaatst. De dienst is te gebruiken op een selectie van modellen van de volgende televisiefabrikanten: Samsung, Sony (ook Playstation 3), LG Electronics en Philips.

related partner content for mobile comes here

De Jong benadrukt dat de NOS de applicatie lanceert vanuit journalistiek perspectief en niet uit commerciële beweegredenen. De Jong: ‘Wij verstoren die markt dan ook niet, wij versterken die markt.’ Andere partijen, zoals Eurosport, verspreiden ook beelden en laat kijkers betalen voor een applicatie om bijvoorbeeld mobiel beelden te volgen. Toch verstoort de NOS het level playing field niet, vindt De Jong: ‘In europa hebben alle publieke omroepen gezamenlijk de rechten op de beelden van de Olympische Spelen gekocht. Degene die de rechten heeft, koppelt het uit, sterker nog, heeft de verplichting om het open te stellen. De commerciële partijen hadden destijds geen interesse.’ De applicatie heeft sinds het begin van de Olympische Spelen ongeveer 10 duizend bezoekers per dag. De live content was eerder al beschikbaar via de mobiele en tablet applicatie van de NOS.

Ook al is de applicatie niet uit commerciële motieven geïnitieerd, volgens Arian Buurman, directeur van Ster, brengt de applicatie wel degelijk kansen voor adverteerders. Buurman: 'Ster is de exclusieve reclame exploitant van publieke Audiovisuele content op televisie radio en internet. Ongeacht de distributievorm. Het gaat de adverteerder extra bereik bieden en de mogelijkheden voor de kijker worden nog ruimer.'

NOS app voor Android
De NOS kondigde woensdag ook aan dat de NOS app vanaf donderdag ook beschikbaar is voor Android smartphones. De iPhone app is tot nu toe 300 duizend keer gedownload. De versie voor Windows Phone 21 duizend keer. Vanwege het grote marktaandeel van Android verwacht De Jong een forse vergroting van het bereik van de NOS app.

(Dit bericht is aangepast op 3 augustus.)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in