Nieuwe Marketing Strategie? Online Beginnen!
Project: een betere website
Je gaat met je projectgroep aan de slag en begint met het doormeten van de website. Welke zoekwoorden leveren veel verkeer op? Welke online diensten zijn in trek? Wat blijkt na een tijdje .... Als je je website grondig onderzoekt, analyseer je eigenlijk je website strategie. Het gaat zelfs nog verder: je analyseert de bedrijfsstrategie.
Want je gaat jezelf belangrijke vragen stellen. Vragen als: Hoe willen we ons eigenlijk als bedrijf naar buiten toe presenteren? Wat zijn onze meest belangrijke activiteiten en producten? Wat doen we online anders dan offline?
Behalve over je bedrijf denk je ook nog eens extra na over je online klanten.
• Voor welk type online klanten kan ik wat betekenen?
• Hoe kan ik website bezoekers veranderen in prospects en -liefst trouwe- klanten?
Website Optimalisatie Model
Bij deze vragen is het handig om een website optimalisatie model te gebruiken.
Een model dat de website onderdelen aangeeft die je moet optimaliseren. Zoekmachine optimalisatie, maar ook optimalisatie van je propositie.
Hieronder staat zo’n website optimalisatie model weergegeven.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaHet model stelt de volgende vragen om tot een optimale website te komen:
• Waar zoeken klanten eigenlijk naar? (bovenaan in het model) Dit zijn zoekwoorden waarop je in Google gevonden wilt worden. Dit noemen we de zoek optimalisatie of zoekmachine optimalisatie.
• De producten en diensten die je online aanbiedt (linksboven in het model)
• De delen van je website die het meest populair zijn bij website bezoekers (rechtsboven in het model)
• Dat deel van je online offer, waarmee klanten het meest tevreden blijken te zijn (bijvoorbeeld snelle levertijd, linksonder in het model)
• En ten slotte: dat deel van je online offer en/of de look & feel van je website dat je onderscheidt van je online concurrenten (rechtsonder in het model)
Model voor een nieuwe Strategie
Wat opvalt aan het model, is dat het je dichtbij de kern van je bedrijf brengt.
Het model gaat niet alleen over het verbeteren van de website vindbaarheid of het verhogen van de website gebruiksvriendelijkheid. Het gaat over het optimaliseren van je marketing strategie.
Dat is beter te zien door de online begrippen te vertalen naar marketing termen. Zo komen we tot onderstaande, tweede optimalisatie model:
Het model stelt de volgende vragen om tot een optimale strategie te komen:
• Wat is de behoefte in de markt? (bovenaan in het model) Als je weet waar internetters op zoeken, weet je ook wat hun behoefte is.
• Wat is jouw propositie? (linksboven in het model) Bied je wat gezocht wordt?
• Wat verwachten je prospects van je? (rechtsboven in het model) Mensen klikken door of klikken weg om een reden. Dat kun je verder uitzoeken.
• Waar maak je jouw klanten blij mee? (linksonder in het model) Als je klanten wilt behouden, wat moet je dan vooral doen?
• En ten slotte: Wat zijn je USP’s (rechtsonder in het model) Wordt het onderscheid dat je met je website maakt, ook offline gemaakt?
Conclusie:
• Zet je nieuwe website zorgvuldig op en ga daarbij de -vaak lastige- strategische onderwerpen niet uit de weg. Neem de tijd om je online en offline strategie te checken.
• Zo’n traject begint vaak bij een goed zoekwoorden onderzoek. Daarmee zet je je website vraaggericht op en komt hij hoog in Google
• Als je dat doet dan krijg je een schatting van de actuele vraag in de online markt cadeau.
• Werkend vanuit de marktvraag kun je stap voor stap je strategie aanscherpen
Begin dus vandaag met het werken aan je marketing strategie via website optimalisatie!
Mark Scholten
Gustavsson Internet Marketing Advies
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid