Overslaan en naar de inhoud gaan

`Echt nieuw voedingsmiddel ontwikkel je met consument`

De meeste innovaties zijn kleine verbeteringen van bestaande producten, zoals een nieuw smaakje vla. Bedrijven zouden ook moeten investeren…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een radicale innovatie is bijvoorbeeld aan een heel nieuwe productcategorie, zoals ‘hongerstillende drankjes'. Hoewel trends en technologische vooruitgang veel kansen lijken te bieden voor radicale innovaties, wordt dit soort producten zelden succesvol geïntroduceerd, aldus Janssen.

related partner content for mobile comes here

De sleutel tot succes ligt volgens haar bij de consument: bedrijven die willen innoveren, moeten uitvinden wat de toekomstige behoeftes van de consument zijn. Maar weet de consument wel wat hij in de toekomst wil?

Karen Janssen onderzocht in haar promotie-onderzoek ‘Driving the food market. Proactive consumer involvement to support radical innovation’ welke methoden en maatregelen effectief zijn als het gaat om het vergroten van de rol van consumenten in radicale productontwikkeling in de voedingsmiddelensector.

Janssens belangrijkste conclusies zijn dat bedrijven en marktonderzoek de consument in een erg laat stadium betrekken bij productontwikkeling. Ook wordt de rol van de consument te reactief ingevuld: die zou veel proactiever kunnen zijn. Door alleen in de laatste fase van de ontwikkeling te vragen aan consumenten 'wat ze ervan vinden', laten bedrijven kansen liggen, aldus Janssen, die in haar proefschrift een model uitwerkt dat aanwijzingen geeft hoe het beter kan.

Janssen promoveert 8 september aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in