`Echt nieuw voedingsmiddel ontwikkel je met consument`


Een radicale innovatie is bijvoorbeeld aan een heel nieuwe productcategorie, zoals ‘hongerstillende drankjes'. Hoewel trends en technologische vooruitgang veel kansen lijken te bieden voor radicale innovaties, wordt dit soort producten zelden succesvol geïntroduceerd, aldus Janssen.
De sleutel tot succes ligt volgens haar bij de consument: bedrijven die willen innoveren, moeten uitvinden wat de toekomstige behoeftes van de consument zijn. Maar weet de consument wel wat hij in de toekomst wil?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSKaren Janssen onderzocht in haar promotie-onderzoek ‘Driving the food market. Proactive consumer involvement to support radical innovation’ welke methoden en maatregelen effectief zijn als het gaat om het vergroten van de rol van consumenten in radicale productontwikkeling in de voedingsmiddelensector.
Janssens belangrijkste conclusies zijn dat bedrijven en marktonderzoek de consument in een erg laat stadium betrekken bij productontwikkeling. Ook wordt de rol van de consument te reactief ingevuld: die zou veel proactiever kunnen zijn. Door alleen in de laatste fase van de ontwikkeling te vragen aan consumenten 'wat ze ervan vinden', laten bedrijven kansen liggen, aldus Janssen, die in haar proefschrift een model uitwerkt dat aanwijzingen geeft hoe het beter kan.
Janssen promoveert 8 september aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid