Boekrecensie: De Verkoopmaffia - Erwin Wijman
Wat moet een marketeer lezen om bij te blijven, welke literatuur biedt toegevoegde waarde, welk boek absoluut niet? Opleidingsinstituut SRM doet een schifting en geeft iedere maand een leesadvies in Tijdschrift voor Marketing en nu ook op MolBlog.
In een vlot geschreven boek gaat Erwin Wijman tekeer tegen alle bedrijven die hun klanten onpersoonlijk en/of onbeschoft behandelen. Wijman komt met tal van voorbeelden. Vooral banken, energieleveranciers en telecombedrijven moeten het ontgelden.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDaarnaast laat hij ook zien hoe het wel kan en komt in het laatste hoofdstuk met 40 tips hoe de service aan klanten veel beter zou kunnen. ‘Deze tips komen voort uit woede, wanhoop verbijstering, verwondering, vrolijkheid en frustratie – en niet alleen van mijzelf, maar ook van de vele mensen die hun woede en frustratie bij mij hebben geuit’, zo stelt de auteur. Dit citaat legt de zwakte van het boek bloot: te veel persoonlijke ervaringen, te weinig onderbouwing. Soms beschrijft de auteur nog wel met wat onderzoek, maar hij komt dan met een erg oppervlakkige beschrijving van overbekend onderzoek of overbekende modellen als de Net Promotor Score. Het boek is wel heel erg in ‘Jip-en-Janneke’- ofwel ‘Henk-en-Ingridtaal’ geschreven.
Mijn grootste bezwaar is dat Wijman met zijn 40 tips nu juist de essentie van het probleem niet oplost. Want het echte probleem is: hoe mobiliseer je de eigen organisatie in de strijd voor oprechte wellevendheid?
Lekker leesbaar en vermakelijk, dat is het boek wel.
Praktisch: *
Leesbaar: ****
Actueel: ***
Vernieuwend: *
Ons oordeel: ** laten liggen
Recensent: Max Kohnstamm
De Verkoopmaffia
Erwin Wijman
Uitgeverij Haystack
ISBN 9789077881910
Meer weten? Lees het boek .
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid