Overslaan en naar de inhoud gaan

Boekrecensie: De Verkoopmaffia - Erwin Wijman

Wat moet een marketeer lezen om bij te blijven, welke literatuur biedt toegevoegde waarde, welk boek absoluut niet? Opleidingsinstituut SRM…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat moet een marketeer lezen om bij te blijven, welke literatuur biedt toegevoegde waarde, welk boek absoluut niet? Opleidingsinstituut doet een schifting en geeft iedere maand een leesadvies in Tijdschrift voor Marketing en nu ook op MolBlog.

related partner content for mobile comes here

In een vlot geschreven boek gaat Erwin Wijman tekeer tegen alle bedrijven die hun klanten onpersoonlijk en/of onbeschoft behandelen. Wijman komt met tal van voorbeelden. Vooral banken, energieleveranciers en telecombedrijven moeten het ontgelden.

Daarnaast laat hij ook zien hoe het wel kan en komt in het laatste hoofdstuk met 40 tips hoe de service aan klanten veel beter zou kunnen. ‘Deze tips komen voort uit woede, wanhoop verbijstering, verwondering, vrolijkheid en frustratie – en niet alleen van mijzelf, maar ook van de vele mensen die hun woede en frustratie bij mij hebben geuit’, zo stelt de auteur. Dit citaat legt de zwakte van het boek bloot: te veel persoonlijke ervaringen, te weinig onderbouwing. Soms beschrijft de auteur nog wel met wat onderzoek, maar hij komt dan met een erg oppervlakkige beschrijving van overbekend onderzoek of overbekende modellen als de Net Promotor Score. Het boek is wel heel erg in ‘Jip-en-Janneke’- ofwel ‘Henk-en-Ingridtaal’ geschreven.

Mijn grootste bezwaar is dat Wijman met zijn 40 tips nu juist de essentie van het probleem niet oplost. Want het echte probleem is: hoe mobiliseer je de eigen organisatie in de strijd voor oprechte wellevendheid?

Lekker leesbaar en vermakelijk, dat is het boek wel.

Praktisch: *
Leesbaar: ****
Actueel: ***
Vernieuwend: *
Ons oordeel: ** laten liggen

Recensent: Max Kohnstamm

De Verkoopmaffia
Erwin Wijman
Uitgeverij Haystack
ISBN 9789077881910

Meer weten? .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in