Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeer moet grip krijgen op ecologische en sociale impact

Marketing verandert. En daarmee ook de positie van de marketeer. Als deze niet langer alleen wordt afgerekend op verkoop en groei maar ook…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als we naar de nieuwe marketingmix kijken zien we dat de 5’s P’s nu 5 plussen  worden. Klantentevredenheid en bottomline doelen zijn nog steeds belangrijk maar worden aangevuld.

related partner content for mobile comes here

De prijs wordt verbonden aan de echte kosten op sociaal en ecologisch gebied.  Ook wordt niet langer alleen gerekend in Euro’s maar komen er alternatieve betaalvormen; uren, barters, dienstverlening, ambassadeurschap. Een mooi voorbeeld hiervan is die rijden voor o.a. studenten betaalbaar maakt omdat zij in ruil voor credits zorgen dat de auto’s worden opgeladen. Klanten betalen dus deels in tijd en zo houden zij en Car-to-Go de kosten laag. De klant wordt werknemer en andersom. 

Digitaler en lokaler
Naast de functionele voordelen van een product en de emoties die we aan een merk verbinden, richt de nieuwe marketeer zich op het zichtbaar maken van de indirecte langetermijnvoordelen. Ook helpt het merk de consument bij het maken van juiste ecologische en sociale product keuzes. Alle biologische- en keurmerken zijn hiervan een voorbeeld. Crowdfunding is product development, communicatie en prijs in een.
Locatie gaat niet langer meer op. Verkoop vindt 24/7 plaats via een groot scala aan kanalen. Aanwezigheid wordt steeds meer virtueel en binnen netwerkconcepten. Verkooppunten worden conceptstores en producten en diensten moeten passen binnen de lifestylekeuzes die door de nieuwe retailers worden gemaakt. We gaan digitaler en lokaler. En we maken ons eigen afzetkanaal; thuis afgehaald.

Share-of-voice en tone-of-voice
Promotie wordt gesprek. Het marketingverhaal dat duurzame merken kunnen vertellen is zoveel rijker. En gaat van Business-to-Consumer naar Citizens2Citizens. Burgers bepalen welke share-of-voice en welke inhoudelijke beoordeling een product krijgt binnen de social media. In een wereld waar iedereen altijd ‘aan’ staat kan marketing zorgen dat er een share-of-voice en tone-of-voice komt waardoor de boodschap beter wordt gehoord. En dan moet er ook gewerkt worden aan cohesie van boodschappen: dan wordt de boodschap namelijk vele malen sterker.

Need to be sustainable
Het gaat niet langer alleen om de eigen organisatie. Het bedrijf is onderdeel van en afhankelijk van mensen binnen een netwerk. Daarbinnen wordt het kwaliteits- en duurzaamheidsniveau bepaald. Leveranciers worden niet alleen beoordeeld op kwaliteit, functionaliteit en prijs. Het duurzame merk gaat verder en spreekt de leverancier aan op de rol die deze in de verduurzaming van de keten moet spelen. De keten wordt een cirkel en sluit zich. Nice to be sustainable wordt Need to be sustainable.

De keten sluit zich en krijgt eigen dynamiek
De nieuwe marketingplussen laten zien dat er op veel meer gebieden dan voorheen moet worden samengewerkt. Is het begrip concurrentie nog wel van toepassing als je samen een keten vormt en van elkaar afhankelijk bent? Concurrentie dateert uit de tijd van alles of niets. De tijd van mijn winst is jouw verlies. Schotten moeten worden geslecht want er zijn heel veel stakeholders nodig die ‘in the game’ moeten zijn om succesvol te verduurzamen. Werknemers, toeleveranciers, distributie, overheid en NGO’s, de lokale gemeenschap. Alle schakels in de keten. En daar zijn vanzelfsprekend niet altijd alle belangen hetzelfde. De keten wordt zelf een community en krijgt een eigen dynamiek. En waar eerst sprake leek van belangentegenstelling blijkt het samenwerken en rekening houden met gedeelde belangen veel meer op te leveren. Interessant is het voorbeeld dat het aanspreken van consumenten op de financiële voordelen van een duurzaam product op de lange termijn averechts werkt. Op het moment dat de financiële prikkel is uitgewerkt en niet is vervangen door een duurzame interne prikkel stopt het gedrag en is de consument zo weer weg. En daar heeft de hele circular community dan weer last van.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in