Overslaan en naar de inhoud gaan

Leiderschapslessen uit online gaming

Online gaming is een interessant laboratorium waarin wordt geëxperimenteerd met toekomstige vormen van leiderschap, blijkt uit Amerikaans…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo wordt in games het leiderschap vaak opgepikt door mensen die in organisaties niet snel als high potentials op managementgebied zouden worden gekwalificeerd (zoals huisvrouwen of voortijdige schoolverlaters). Daarnaast heeft succesvol leiderschap in online games minder maken met de kenmerken van individuele leiders maar des te meer met de spelomgeving die is gecreëerd door de gameontwikkelaar (en wordt uitgebouwd door de spelers zelf). Het leidt tot tijdelijk, steeds wisselend leiderschap - onbekend in de echte wereld.

Eén kenmerk van leiderschap in online games is dat snelheid cruciaal is. In games worden weken en dagen gecomprimeerd tot uren en minuten. Ontwikkelingen voltrekken zich met een duizelingwekkende snelheid, wat vereist dat er à la minute wordt beslist en dat teams in no time worden geformeerd, gereorganiseerd en ontbonden.

Een ander kenmerk is dat je in games wordt gestimuleerd om risico’s te nemen. Trial and error is essentieel, waarbij falen wordt geaccepteerd als iets wat geregeld voorkomt en noodzakelijk is om succesvol te worden. Daarnaast zijn leiderschapsrollen zoals gezegd vaak tijdelijk. In games kan iemands rol binnen een minuut veranderen van teamleider in een teamlid dat orders van anderen uitvoert. En andersom. Leiderschap is dus geen identiteit maar een taak - die steeds al naar gelang de situatie door de meeste geschikte speler wordt uitgevoerd. Online-gamingleiders moeten dus goede volgers zijn (en zijn dat ook meestal).

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in