
In opdracht van IBM is bekeken hoe leiderschap werkt in online games, zoals World of Warcraft, EverQuest en Lineage. Dit zijn games waaraan meerdere spelers meedoen en waarbij spelers leidende rollen op zich nemen. Het onderzoek leverde opmerkelijke bevindingen op.
Zo wordt in games het leiderschap vaak opgepikt door mensen die in organisaties niet snel als high potentials op managementgebied zouden worden gekwalificeerd (zoals huisvrouwen of voortijdige schoolverlaters). Daarnaast heeft succesvol leiderschap in online games minder maken met de kenmerken van individuele leiders maar des te meer met de spelomgeving die is gecreëerd door de gameontwikkelaar (en wordt uitgebouwd door de spelers zelf). Het leidt tot tijdelijk, steeds wisselend leiderschap - onbekend in de echte wereld.
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
ScheepensEén kenmerk van leiderschap in online games is dat snelheid cruciaal is. In games worden weken en dagen gecomprimeerd tot uren en minuten. Ontwikkelingen voltrekken zich met een duizelingwekkende snelheid, wat vereist dat er à la minute wordt beslist en dat teams in no time worden geformeerd, gereorganiseerd en ontbonden.
Een ander kenmerk is dat je in games wordt gestimuleerd om risico’s te nemen. Trial and error is essentieel, waarbij falen wordt geaccepteerd als iets wat geregeld voorkomt en noodzakelijk is om succesvol te worden. Daarnaast zijn leiderschapsrollen zoals gezegd vaak tijdelijk. In games kan iemands rol binnen een minuut veranderen van teamleider in een teamlid dat orders van anderen uitvoert. En andersom. Leiderschap is dus geen identiteit maar een taak - die steeds al naar gelang de situatie door de meeste geschikte speler wordt uitgevoerd. Online-gamingleiders moeten dus goede volgers zijn (en zijn dat ook meestal).
Bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee