Overslaan en naar de inhoud gaan

Klantwaarde verhogen? Kijk naar social data!

De discussie over klantwaarde en social media moet verschuiven van gedrag in het verleden naar indicatief gedrag in de toekomst. Inzicht in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoe kun je met social media aantoonbaar de waarde van je klanten verhogen of beter benutten? Een vraag die me al een tijd bezig houdt en lastig te beantwoorden lijkt, omdat die klantwaarde vaak wordt gemeten aan de hand van RFM, Share of Wallet of Past Customer Value. Allemaal metrics die vooral gebaseerd zijn op gedrag in het verleden.

related partner content for mobile comes here

Life time referral value

Ik verplaats in deze discussie de aandacht graag van gedrag in het verleden naar indicatief gedrag in de toekomst: Lifetime Referral Value. En dan heb ik het niet over het aantal likes op je Facebook posts, maar over kwalitatieve referrals. Een enthousiaste klant heeft namelijk meer effect op aankoopintentie van een andere consument dan een advertentie. Zelfs dik tweederde van de consumenten zegt zich te laten beïnvloeden door andere consumenten. En, hoe hoger het prijssegment van je product of dienst, hoe belangrijker de endorsement wordt.

Het is nu makkelijker en meer geaccepteerd dan ooit om klanten te vragen je producten te beoordelen. Op je eigen website, platforms als Trustpilot, vergelijkingssites als kieskeurig.nl, recensies op Google Plus of reviews op je Facebook pagina. Maar hoe herken je je klanten met de hoogste aanbevelingswaarde? Begin eens met kijken naar de individuele NPS-score. Natuurlijk, Reicheld heeft zelf ooit gezegd dat deze metric een minder accurate voorspeller is van individueel klantgedrag, maar mijn ervaring is dat het een prima uitgangspunt biedt. In sommige (low interest) markten is de Customer Effort Score (CES) soms een betere metric.

Social data als basis voor je ambassadeursprogramma

Social media kunnen helpen om de referral value zo veel mogelijk te benutten. Niet alleen vanuit content (activatie), maar ook vanuit data. Social data kan een interessante aanvulling zijn op wat je al weet van je klant. Ik heb daar afgelopen jaar mee geëxperimenteerd, gebruikmakend van een toolbox die ik heb afgeleid van de Superpromoter-theorie van Rijn Vogelaar.

  • Enthousiamse analyse van AL je klantenAfhankelijk van je markt kun je dit enthousiasme het gemakkelijkst meten door middel van de NPS, de CES of een combi daarvan. Eigenlijk the easy part...
  • Social profilingWelke klanten herken ik op welke sociale kanalen? Dit kan bijvoorbeeld via Facebook Custom Audiences, maar er zijn inmiddels ook tools op de markt die met het aanroepen van beschkbare API&;s e-mailadressen uit je database kunnen matchen met de social ID&;s op diverse platforms (Twitter, Facebook, Instagram, Tumblr, etc.)  
  • Influence index op specifiek themaDan heb ik het dus niet over nietszeggende Klout-scores, maar over tools als Peerreach of Kred. Wie herkennen we zelf als invloedrijk en, een slag dieper, wie durft dat van zichzelf te zeggen. Dat laatste inzicht verkrijg je alleen met een enquête, maar kan zeker de moeite waard zijn!

Op basis van deze informatie kun je de klanten met de hoogste en meest waardevolle referral value herkennen. Waarschijnlijk niet allemaal, maar wel een mooie basisgroep. Deze inzichten leveren een mooie basis voor je ambassadeursprogramma!

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in