i-Wood biedt geld in ruil voor mobile advertising


Deze retailers mogen het concept exclusief aanbieden aan hun klanten. De 3 bedrijven hebben volgens i -Wood (winnaar van de Broos van Erp-prijs eerder dit jaar) 50 procent van de markt in handen.
In de beginfase werkte i-Wood nog samen met mobiele operators, maar het Hilversumse bedrijf kiest nu voor deze strategie om snel voet aan de grond te krijgen, zodat het een vuist kan maken in de onderhandelingen met buitenlandse providers.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSi-Wood wil namelijk zo snel mogelijk internationaal, aldus René Kock, commercieel directeur: ‘We hebben in de consumentenmarkt voor retail gekozen, omdat retailers het concept makkelijker kunnen communiceren. Daarnaast willen we in Nederland een stevige basis creëren, zodat het aan buitenlandse operators in licentie kan worden aangeboden.’
i-Wood is inmiddels in onderhandeling met operators in Scandinavië (Comcom), Groot Brittannië (O2 en Virgin Mobile), Polen (Playmobile), Kroatië (Tele2) en China.
i-Wood bezit een Nederlands patent, over een wereldwijd patent wordt nog onderhandeld.
Contentpropositie
Wat is het concept van i-Wood? Consumenten krijgen banners op het bureaublad van hun mobiele telefoon te zien. Als ze klikken op zo’n banner, kunnen ze online de aanbieding of actie bekijken.
i-Wood heeft echter ook een contentpropositie: onderaan de banners bevinden zich contentknoppen, die het mogelijk maken met 1 klik te surfen naar contentaanbieders, zoals Google, nu.nl, file-informatie, Buienradar,nl, FD nieuws etc. De consument hoeft dus niet eerst naar de browser van de provider te gaan.
In ruil voor de banners ontvangt de consument maandelijks 5 euro. i-Wood denkt dat deze incentivestrategie zal aanslaan bij Nederlanders, omdat meeste Nederlandse consumenten de kosten van een abonnement zo aag mogelijk willen houden.
Om gericht te kunnen adverteren zullen consumenten informatie moeten geven, zoals geslacht, adres, vervoersmiddel, mobiele nummer, postcodegebied, rekeningnummer en opleidingsniveau. De retailpartners leveren deze gegevens. I-Wood kan dan op profiel maar ook op tijdstip targeten.
Adverteerders zijn onder andere Volkswagen, McDonalds, Alice, KPMG, BexReizen, Oad, Jamba, Radio 538, Dayzers, KPMG, Alice, Samsung, Pepsico, Nestle, Lancyr, YellowBrick, Postcodeloterij, Dayzers, E-on en RSV Verzekering aangetrokken. Ook werken mediabureaus OMD, Kobalt, M2Media, Adpepper en Mediaedge:cia mee.
i-Wood zegt op dit moment zo'n 4000 gebruikers te hebben, maar Kock verwacht dat dat over 3 maanden zo’n 20.000 zullen zijn, en over 5 jaar tussen de 500.000 en een miljoen. Kock: ‘Maar we willen beheersd opbouwen in verband met databasecapaciteiten, dus mikken we op een groei tussen de 2500 en 8000 gebruikers per maand.’
De dienst is vooralsnog alleen te verkrijgen op Symbian en Windows Mobile-toestellen. Kock: 'Als iPhone en de zogenaamde android-toestellen serieus marktaandeel krijgen, zullen we ook een versie voor deze toestellen ontwikkelen.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid