Overslaan en naar de inhoud gaan

PwC: ‘Internet trekt omzet kranten uit dal’

De daling van de betaalde krantenoplage wordt vooralsnog gecompenseerd door toenemende inkomsten uit internetactiviteiten van kranten.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens PwC heeft de krantenindustrie voor het eerst sinds 2003 een omzetgroei laten zien. In 2007 groeide de totale markt met 1,1 pct. De totale krantenmarkt zal zich ondanks verder dalende oplagecijfers tot 2012 stabiliseren op 1,64 miljard euro. De krantenmarkt staat onder druk. De oplage van betaalde kranten nam in 2007 af met een half procent, een trend die al drie jaar voortduurt en ook in 2008 doorzet, zoals ook blijkt uit recente cijfers.

related partner content for mobile comes here

PwC verwacht een consolidatiegolf bij kranten. Maar het perspectief van de krantenindustrie is niet uitzichtloos, mits uitgevers een antwoord vinden op de toenemende concurrentie van online nieuwsmedia en beter inspelen op de crossmediale wensen van adverteerders, zo stelt PwC. Internetters weten wel steeds beter de weg te vinden naar de websites van Nederlandse dagbladen, waardoor de bestedingen van adverteerders verschuiven naar internet. Echter, krantensites profiteren vooralsnog minder van verschuivingen op de advertentiemarkt dan specifieke online nieuwssites. John Middelweerd, voorzitter van de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk: ‘Het eerste half jaar van 2008 verliep ondanks de bijzondere sportzomer niet goed. De verslechterde marktomstandigheden zijn daar debet aan. Uitgevers hebben geïnvesteerd in nieuwe technologie. Nieuwe activiteiten via internet leiden op dit moment echter nog tot een beperkte omzet. Inzet van nieuwe technologie leidt met name tot een reductie van operationele kosten.’ Volgens Middelweerd vormen niet de gevestigde krantenmerken maar bedrijven als Google en Yahoo de belangrijkste concurrenten. ‘Het huidige bedrijfsmodel van krantenuitgevers is op termijn onhoudbaar. Er zijn nieuwe contentstrategieën en organisatiewijzigingen noodzakelijk om meer multimediaal te kunnen opereren. Meer samenwerking en

nieuwe initiatieven zijn essentieel om de beleving van de lezer te vergroten en adverteerders op maat te kunnen bedienen.’

Wanneer het aandeel van internet op de advertentie-inkomsten wordt meegenomen, groeide de totale advertentiemarkt in 2007 met 3 pct. Ook de printadvertentiemarkt groeide voor het eerst, namelijk met 2 pct, de sterkste groei sinds 2000. Maar voor de printadvertentiemarkt geldt dat het perspectief de

komende jaren verslechtert. De outlook verwacht dat de printadvertentiemarkt de komende 5 jaar slechts 0,2 pct jaarlijks zal groeien. Vanaf 2011 is er een daling voorzien.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in