Van gratis naar betaald
Wat gebeurt er als je mensen voor voorheen gratis content laat betalen? Het aantal ‘gratis bezoekers’ neemt in de regel af, waarmee ook de advertentie-inkomsten dalen. Maar het inkomstenverlies wordt idealiter ruimschoots gecompenseerd door inkomsten uit abonnementsgelden.
Koen Pauwels (Tuck School of Business) en Allen Weiss (Marshall School of Business) onderzochten wat risicofactoren zijn voor bedrijven die de switch willen maken. Het succes hangt onder andere af van de gepercipieerde waarde van de content. Een indicatie daarvoor is de snelheid waarmee het aantal gratis inschrijvingen groeit in het jaar vóór de switch. Bij succesvolle switches was er in die periode een sterke groeitrend. Vooral in de volgende gevallen is er een reële kans op inkomstenverlies:
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
- als de omslag van gratis naar betaald wordt gemaakt voordat er structureel vaart zit in de toename van het aantal gratis aanmeldingen
- als je te hoge prijzen rekent, afgezet tegen wat bezoekers willen betalen voor de content
- als je moet opboksen tegen een dominante concurrent met (in de ogen van klanten) betere content en/of een lager prijsniveau
- als je geld vraagt voor álle ― voorheen gratis ― content (zorg dus dat er steeds voldoende interessante gratis content overblijft)
- als je er niet in slaagt om via marketingcommunicatie betaalde inschrijving te stimuleren.
Kortdurende abonnementen zijn laagdrempeliger: sitebezoekers kunnen dan uitproberen of de content nuttig voor ze is zonder dat ze zich direct voor langere tijd hoeven te committeren. Consumenten zijn vooral bij kortere abonnementsduren prijsgevoelig, dus vooral daar zijn kortingsacties aangewezen. Bij langere abonnementsperiodes, bijvoorbeeld jaarabonnementen, zijn zoekmarketing en informatieve e-mailings (die de waarde van de content onderstrepen) effectiever.
Journal of Marketing
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid