Overslaan en naar de inhoud gaan

Van gratis naar betaald

De switch van gratis content naar (deels) betaalde content is een grote uitdaging, zeker als er online volop gratis alternatieven zijn.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat gebeurt er als je mensen voor voorheen gratis content laat betalen? Het aantal ‘gratis bezoekers’ neemt in de regel af, waarmee ook de advertentie-inkomsten dalen. Maar het inkomstenverlies wordt idealiter ruimschoots gecompenseerd door inkomsten uit abonnementsgelden.

related partner content for mobile comes here

Koen Pauwels (Tuck School of Business) en Allen Weiss (Marshall School of Business) onderzochten wat risicofactoren zijn voor bedrijven die de switch willen maken. Het succes hangt onder andere af van de gepercipieerde waarde van de content. Een indicatie daarvoor is de snelheid waarmee het aantal gratis inschrijvingen groeit in het jaar vóór de switch. Bij succesvolle switches was er in die periode een sterke groeitrend. Vooral in de volgende gevallen is er een reële kans op inkomstenverlies:

- als de omslag van gratis naar betaald wordt gemaakt voordat er structureel vaart zit in de toename van het aantal gratis aanmeldingen
- als je te hoge prijzen rekent, afgezet tegen wat bezoekers willen betalen voor de content
- als je moet opboksen tegen een dominante concurrent met (in de ogen van klanten) betere content en/of een lager prijsniveau
- als je geld vraagt voor álle ― voorheen gratis ― content (zorg dus dat er steeds voldoende interessante gratis content overblijft)
- als je er niet in slaagt om via marketingcommunicatie betaalde inschrijving te stimuleren.

Kortdurende abonnementen zijn laagdrempeliger: sitebezoekers kunnen dan uitproberen of de content nuttig voor ze is zonder dat ze zich direct voor langere tijd hoeven te committeren. Consumenten zijn vooral bij kortere abonnementsduren prijsgevoelig, dus vooral daar zijn kortingsacties aangewezen. Bij langere abonnementsperiodes, bijvoorbeeld jaarabonnementen, zijn zoekmarketing en informatieve e-mailings (die de waarde van de content onderstrepen) effectiever.
Journal of Marketing

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in