Overslaan en naar de inhoud gaan

Opdringerige marketeers zijn het spoor bijster

Consumenten worden platgebombardeerd met ongevraagde marketingacties. Aanbieders zijn alleen maar geïnteresseerd in het opjagen van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De druk op marketingbazen wordt groter en groter. Want het doel, meer winst in dit kwartaal of uiterlijk het volgende, heiligt werkelijk alle middelen. Aandacht voor de klant? Loyaliteit opbouwen? Er komt niets van terecht.

related partner content for mobile comes here

In Duitsland wordt er steeds meer over geklaagd. Niet alleen door klanten, ook en vooral door medewerkers van callcenters. Ze moeten steeds vaker in opdracht van hun opdrachtgever de waarheid verdraaien. Denk aan het opblazen van productvoordelen die er niet of nauwelijks zijn.

Vooral de aanbieders van financiële producten en diensten en de telecomjongens maken zich hier schuldig aan. Klanten die voor hooguit 7 euro per maand mobiel bellen, krijgen een ‘voordeelcontract’ voor 25 euro per maand door de strot geduwd. De hele keten werkt op provisiebasis, dus iedereen rotzooit vrolijk mee.

De gevolgen van deze akelige push-technieken laten zich raden: mensen wantrouwen ieder aanbod. En wie durft er nog over te stappen naar andere telco’s of kabelaars? De kans dat je enige tijd zonder internet- en/of telefoonaansluiting zit, wordt steeds groter. En zie dat euvel maar eens snel te verhelpen.

De klantentrouw brokkelt steeds verder af. Marketeers roepen ondertussen dat hun multichannelmarketing de klant aan het roer laat. Die beslist toch zelf wanneer hij zich via welk medium of kanaal informeert en wat hij al dan niet koopt? En via community’s en blogs kan hij toch zijn stem laten horen?

De praktijk is minder democratisch. Het aantal ongewenste e-mails rijst in Duitsland de pan uit, constateert GfK. Daarnaast werden Duitse consumenten vorig jaar 300 miljoen keer ‘ongewenst gebeld’, door allerlei opdringerige verkopers. De hoogste baas van callcenterbedrijf D+S Europe wijst erop dat sommige opdrachtgevers liever niet willen dat hun klanten het callcenter bellen om een adreswijziging door te geven of, nog erger, een vraag te stellen. Want dat is veel te duur.

Bron: Absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in