Google wint eerste slag, maar Duitse uitgevers geven niet op


Een consortium van meer dan 200 uitgevers, zoals Axel Springer SE en Burda, is onder de naam VG Media in het geweer gekomen tegen Google. De uitgevers vinden dat het concern ze moet betalen voor het openbaar maken van hun online artikelen.
In augustus stelde de Duitse mededingingswaakhond dat dit niet hoeft. Wel is er een nieuwe Duitse wet, de ‘Leistungsschutzrecht für Presseverleger‘, die stelt dat uitgevers zoekmachines kunnen verbieden om hun nieuwsartikelen geheel te gebruiken. Google mag dan alleen een kort uittreksel plaatsen. Maar de Duitse mededingingsautoriteit weet zelf nog niet zo goed hoe dat in de praktijk gaat werken.
Geen foto's of samenvattingen meer
Begin deze maand kwam Google de uitgevers in Duitsland tegemoet. Voor berichten van enkele grote media worden geen foto's of samenvattingen meer getoond. In het vervolg zal er slechts een lijst met koppen te zien zijn zonder extra context.
In een persbericht meldt VG Media dat de uitgevers dit zien als een voorlopige move en dat ze gedwongen zijn hieraan mee te werken vanwege ‘de overweldigende marktkracht van Google (meer dan 90 procent in Europa). Uitgevers kunnen zich maar moeilijk losmaken van Google. Sterker nog, VG Media meldt dat als hun resultaten niet door Google worden getoond, dit kan leiden tot enorme inkomstenderving en misschien wel faillissement.
Toch heeft het consortium nog hoop op volgend jaar, als het Duitse octrooibureau, German Patent and Trade Mark Office (DPMA), zich gaat buigen over dit specifieke content auteursrechtsvraagstuk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid