Overslaan en naar de inhoud gaan

Twijfel over Mobile

[door gastblogger Oeds] Word ik te oud voor het vak? Of zien mobile experts essentiele zaken over het hoofd? Lees en oordeel zelf.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoewel ik als geen ander overtuigd ben van de waarde van mobile voor marketing, voel ik soms twijfel. En de nodige resereve bij het mobiele wereldje. Vreemd voor iemand die mobiele oplossingen realiseert en de smartphone ziet als een briljant marketing instrument.

related partner content for mobile comes here

Waarom dan toch deze twijfel?
Word ik te oud? Zou kunnen. Maar volgens mij is er een andere verklaring: Innovaties trekken vaak veel hipsters, goudzoekers, gladde jongens, cowboys en avonturiers. Dat geldt helaas ook voor de mobiele bedrijfstak.

Het gevolg: te veel lucht, te weinig resultaat. Want laten we eerlijk zijn: Hoeveel bedrijven zijn nu echt succesvol met mobile? Ik zie regelmatig apps die het niet eens doen, alleen op een iPhone werken of nauwelijks downloads hebben.

In casestudies zie ik ook weinig objectieve succes-indicatoren zoals response-rates of een ROI. Terwijl mobiel bij uitstek een meetbaar medium is.

Jammer. Het middel is blijkbaar het doel geworden  (‘we moeten een strakke app hebben’). Het doet me iets te veel denken aan hoe het destijds met de eerste generatie websites verging. Het medium is nu ‘king’.

Dat kun je bedrijven zelf kwalijk nemen. Zij zijn tenslotte opdrachtgever. Maar ook de mobile experts. Hippe jongens en meisjes die denken dat mobile altijd de oplossing is. Het vreemde is dat echt vernieuwende, krachtige mogelijkheden van mobile zoals push messaging en location-based marketing juist weinig worden gebruikt. En dat er dus nauwelijks (effect) wordt gemeten.

Jammer. Een potentieel krachtig 1:1 medium wordt op deze manier gedegradeerd tot een plat massa-medium. Terwijl er zoveel meer kan met mobile.

Misschien verklaart dat mijn reserve en waarom ik me vaak wat eenzaam voel in de mobile wereld. Het zou mijn gemoed enorm helpen als we -in plaats van op de laatste hype te springen- er eens voor gaan zorgen dat ondernemingen gewoon geld gaan verdienen met mobile.

Maar doe het niet voor mij. Doe het voor de klant!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in