De Mobile Rich Media benchmark (Q1 + Q2 2013)
Met genoegen hebben wij kunnen constateren dat mobile steeds meer aanwezig is in een campagne strategie. Waar mobile vorig jaar nog vaak schitterde in afwezigheid, wordt nu meer en beter nagedacht over een mobiele inzet. Ondanks de verbetering, blijft de mediadruk nog steeds beperkt. De focus ligt op vooral Smartphone inzet, Tablet loopt nog achter. Mobile-only campagnes, zoals de Centraal Beheer Achmea Koninginnedag inhaker op Weeronline, zijn vooralsnog zeldzaam.
De kwaliteit van mobile campagnes zit gelukkig ook in de lift. Campagnes worden steeds fraaier en geavanceerder. Opvallend is dat er nog steeds zeer beperkt gebruik wordt gemaakt van Smartphone/Tablet specifieke eigenschappen zoals swipen, de gyroscoop of het integreren van click to call/sms/calendar/app functies. Wat viel nog meer op?
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOpvallende inzichten Q1&Q2
- De enorme groei in het aantal campagnes. Ten opzichte van een jaar eerder is het aantal mobile Rich Media campagnes ruim verviervoudigd.
- Bijna 60% van alle adverteerders die een mobile Rich Media campagne hebben ingezet, deden dit de afgelopen eerste twee kwartalen voor het eerst.
- Ruim 10% van de adverteerders heeft zonder tussenkomst van een media bureau hun mobiele campagnes ingezet.
- De beste resultaten blijven structureel behaald worden na 18:00.
- Tablet Rich Media campagnes worden amper ontwikkeld
Verhouding Smartphone / Tablet Rich Media campagnes
Smartphone: 88%
Tablet: 12%
Meest actieve verticals
Telecommunications
Entertainment
Automotive
Food & Beverage
Retail
Best scorende verticals
Telecommunications
Gambling
Retail
Banking
Automotive
Meest actieve Media Agencies
Mindshare
Bluemango Interactive
OMD
MEC Global/ Universal Media
Vizeum
Uitgevers met meeste Mobile Rich Media campagnes
Sanoma
Telegraaf Media Groep
Nakko Media
Adfactor
Marktplaats / Semilo
Overall stats
CTR : 0,79%
Video play rate : 0,37%*
Expand rate : 0,59%**
CTR na expand : 0,32%
*Video na tap gestart
**Expand na tap
Populairste formaten
Mobile Halfpage (met video) McDonalds - Koffie
Mobile banner to fullscreen Axe –Apollo space academy
Interstitial Centraal Beheer Achmea – Koninginnedag inhaker Weeronline
Floorad Samsung – GS4 lifecompanion
Double Banner Disney – Oz, the great and powerful
Bovenstaande cijfers zijn verkregen op basis van alle Mobile Rich Media campagnes die op basis van Adrime Weborama technologie in Nederland hebben gedraaid.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid