Overslaan en naar de inhoud gaan

De Mobile Rich Media benchmark (Q1 + Q2 2013)

Mobiel adverteren is goed van start gegaan dit jaar. Het eerste halfjaar is inmiddels een paar weken achter de rug dus tijd om de balans op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met genoegen hebben wij kunnen constateren dat mobile steeds meer aanwezig is in een campagne strategie. Waar mobile vorig jaar nog vaak schitterde in afwezigheid, wordt nu meer en beter nagedacht over een mobiele inzet. Ondanks de verbetering, blijft de mediadruk nog steeds beperkt. De focus ligt op vooral Smartphone inzet, Tablet loopt nog achter. Mobile-only campagnes, zoals de Centraal Beheer Achmea Koninginnedag inhaker op Weeronline, zijn vooralsnog zeldzaam.

related partner content for mobile comes here

De kwaliteit van mobile campagnes zit gelukkig ook in de lift. Campagnes worden steeds fraaier en geavanceerder. Opvallend is dat er nog steeds zeer beperkt gebruik wordt gemaakt van Smartphone/Tablet specifieke eigenschappen zoals swipen, de gyroscoop of het integreren van click to call/sms/calendar/app functies. Wat viel nog meer op?

Opvallende inzichten Q1&Q2

  • De enorme groei in het aantal campagnes. Ten opzichte van een jaar eerder is het aantal mobile Rich Media campagnes ruim verviervoudigd.
  • Bijna 60% van alle adverteerders die een mobile Rich Media campagne hebben ingezet, deden dit de afgelopen eerste twee kwartalen voor het eerst.
  • Ruim 10% van de adverteerders heeft zonder tussenkomst van een media bureau hun mobiele campagnes ingezet.
  • De beste resultaten blijven structureel behaald worden na 18:00.
  • Tablet Rich Media campagnes worden amper ontwikkeld

Verhouding Smartphone / Tablet Rich Media campagnes
Smartphone: 88%
Tablet: 12%

Meest actieve verticals
Telecommunications
Entertainment
Automotive
Food & Beverage
Retail

Best scorende verticals
Telecommunications
Gambling
Retail
Banking
Automotive

Meest actieve Media Agencies
Mindshare
Bluemango Interactive
OMD
MEC Global/ Universal Media
Vizeum

Uitgevers met meeste Mobile Rich Media campagnes
Sanoma
Telegraaf Media Groep
Nakko Media
Adfactor

Marktplaats / Semilo

Overall stats
CTR : 0,79%
Video play rate : 0,37%*
Expand rate : 0,59%**
CTR na expand : 0,32%

*Video na tap gestart
**Expand na tap

Populairste formaten
Mobile Halfpage (met video) McDonalds - Koffie

Mobile banner to fullscreen Axe –Apollo space academy

Interstitial Centraal Beheer Achmea – Koninginnedag inhaker Weeronline

Floorad Samsung – GS4 lifecompanion

Double Banner Disney – Oz, the great and powerful

Bovenstaande cijfers zijn verkregen op basis van alle Mobile Rich Media campagnes die op basis van technologie in Nederland hebben gedraaid.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in