Overslaan en naar de inhoud gaan

Advies consumentenorganisatie helpt niet bij keuzes

De adviezen van consumentenorganisaties helpen de consument niet om een beste keus te maken. Die conclusie kan getrokken worden uit een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Doordat vaak onduidelijk blijft op welke informatie consumentenorganisaties hun advies baseren en wat de motivatie erachter is, lijkt de consument het advies vaak links te laten liggen. Die conclusie staat haaks op onderzoek inzake de liberalisering van de energiemarkt, dat de Consumentenbond eerder dit jaar uitvoerde.
Uit het onderzoek van de Consumentenbond kwam naar voren dat tussen de 76 procent (niet-leden Consumentenbond) en 87 procent (leden Consumentenbond) van de consumenten consumentenorganisaties als een belangrijke bron van informatie zien. Die conclusie wordt door het onderzoek van Nyenrode niet gestaafd. In de Nyenrode-verkenning ontstaat het beeld dat de consument als gevolg van de onduidelijkheid rond adviezen geen optimale keuze kan maken en daarom meer afgaat op zaken als reputatie en het gemak van het bij de huidige aanbieder blijven. Hoewel de adviezen het keuzeproces van de consument dus niet of nauwelijks beïnvloeden, lijken ze wel een belangrijk effect te hebben op het gedrag van de aanbieders van producten en op concurrentieverhoudingen tussen bedrijven.

related partner content for mobile comes here

De onderzoekers van Nyenrode onderzochten adviezen van consumentenorganisaties op het gebied van energie, zorg en mobiele telefonie. Adviezen van consumentenorganisaties en andere adviserende organisaties werden vergeleken met de adviezen die experts zouden geven. Soms leidde dat tot opmerkelijke situaties. Zo kwamen de adviezen in de mobiele telefoniemarkt geen enkele maal overeen met het in de ogen van de experts ideale advies. Ook bleken consumentenorganisaties soms criteria te hanteren, die voor de consument van minder belang waren, en bleken zij criteria achterwege te laten, die juist wel belangrijk waren. Zo werd in adviezen over ziekenhuizen door het merendeel van de organisaties het criterium kwaliteit niet meegenomen.
Het onderzoek Consumentenadviezen en Concurrentieverhoudingen is uitgevoerd onder leiding van prof.dr. Henry Robben en mr. Désirée van Gorp, in opdracht van het Nyenrode Institute for Competition en het Center for Supply Chain Management. Waar mogelijk is in het onderzoek een vergelijking gemaakt met Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in