Overslaan en naar de inhoud gaan

Speciaalzaak verliest verder terrein

De speciaalzaak verliest verder terrein aan de supermarkt. In vergelijking met twee jaar geleden is het aantal bezoeken met ruim 8…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit CBS-cijfers, maar ook het jaarlijkse onderzoek Consumententrends van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en het Erasmus Food Management Instituut wijst op een zware toekomst voor de speciaalzaken.

Van iedere euro die in 2003 is uitgegeven bij winkels in voedings- en genotmiddelen is 83 eurocent in de kassa van de supermarkt terecht gekomen. Dit was in 1995 nog 77 eurocent, aldus het CBS. In de periode 1995 - 2003 hebben vooral de groentewinkels flink omzet verloren. Het marktaandeel van de speciaalzaken is de afgelopen acht jaar met een kwart afgenomen. Deze afname vertegenwoordigde in 2003 een ‘gemiste omzet’ van ongeveer 1,8 miljard euro. Het aantal speciaalzaken is in deze periode ook een kwart afgenomen tot iets minder dan 10 duizend bedrijven.
Binnen de groep speciaalzaken is er in de periode 1995 - 2003 sprake van sterk tegengestelde ontwikkelingen. De omzet van viswinkels is vorig jaar ongeveer eenderde hoger uitgekomen dan in 1995. De omzet van groentewinkels daarentegen lag vorig jaar ongeveer 30 procent lager dan in 1995. Ook slagerijen hebben in vergelijking met 1995 omzet ingeleverd.In het eerste kwartaal van 2004 is de omzet van de speciaalzaken bijna 6 procent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit is het zesde kwartaal op rij dat de omzet van speciaalzaken is gedaald. Bij supermarkten daarentegen is de omzet in deze periode voortdurend gestegen.

related partner content for mobile comes here

Toptien
Het CBL voegt daaraan toe, in zijn rapport Consumententrends, dat er slechts een kleine groep is die nimmer een speciaalzaak bezoekt. Het blijkt dat 16 procent van de consumenten alleen in een supermarkt komt. Dat is gelijk aan twee jaar geleden. De prijzenslag in de supermarktwereld heeft effect op het klantengedrag. Door de slag zijn consumenten prijsbewuster en minder trouw geworden. Een consument bezoekt maandelijks ongeveer drie supermarktketens. Dat is iets meer dan een jaar geleden. Gemiddeld bezoekt een consument 2,6 keer per week een supermarkt. Jaarlijks maakt dat 130 bezoeken, waarbij de mensen in totaal 55 uren in de supermarkt rondlopen.
Soms lopen de consumenten niet rond maar wachten ze voor de kassa. Dat is de grootste ergernis ondersupermarktbezoekers en staat al jaren boven in de toptien van ergernissen. Ook balen consumenten van hinderlijke vakkenvullers en artikelen die niet meer te krijgen zijn.
Opvallend is dat consumenten zich het afgelopen jaar minder hebben geërgerd aan uitverkochte artikelen en juist meer aan vakkenvullers. Volgens de onderzoekers betekent dit dat de oplossing van de ene ergernis de veroorzaker is van de ander. Consumenten stellen steeds hogere eisen aan een supermarkt. Er bestaat volgens de onderzoekers een duidelijke behoefte aan non-food-artikelen, geneesmiddelen en kaart- en ticketverkoop. Verder willen consumenten ook graag een slijterij en fotoservice bij hun supermarkt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in