Overslaan en naar de inhoud gaan

Lokaal merk domineert in Europa

Lokale merken doen het in Europa beter dan internationale merken. De merken top-20 in elk land wordt gedomineerd door merken van nationale…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit de BrandAsset Valuator, een onderzoekstool van Young & Rubicam. Van de internationale merken is Coca-Cola het sterkste merk in Europa, gevolgd door Adidas en Levi’s. Coca-Cola is overall het sterkste merk in Europa sinds de introductie van de BrandAsset Valuator in 1993. ‘Maar per land blijken nationale merken nu veel sterkere posities te hebben’, stelt André Soff, managing director consult brand strategy. Ondanks het verdwijnen van grenzen en de komst van de euro lijkt de consument helemaal niet zo Europees georiënteerd, maar neigt deze eerder naar merken die een gevoel van nationale trots oproepen. ‘Zo is Ikea het sterkste merk in Zweden, Aldi de nummer 1 in Duitsland en B&O in Denemarken. Alleen Spanje heeft geen lokaal merk dat sterker is dan Coca-Cola.’

related partner content for mobile comes here

Tot de sterkste merken in noordelijke landen -Zweden, Denemarken, Duitsland en Nederland- behoren dienstverleners die zich richten op amusement en maatschappelijke betrokkenheid tot de top. Merken als de Efteling, Tivoli, Lego, CliniClows en Artsen zonder Grenzen worden genoemd.

Voor merkenbouwers op de Europese markt geldt dan ook meer dan eens het credo ‘Think global, act local’. Merken die dit goed begrijpen zijn volgens : Aldi, Red Bull, Metro, Ikea en EasyJet. Ook signaleren de onderzoekers dat branding steeds belangrijker wordt op niet-commerciële markten als goede doelen, overheidsinstanties, landen en zelfs politici.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in