Lokaal merk domineert in Europa


Dit blijkt uit de BrandAsset Valuator, een onderzoekstool van Young & Rubicam. Van de internationale merken is Coca-Cola het sterkste merk in Europa, gevolgd door Adidas en Levi’s. Coca-Cola is overall het sterkste merk in Europa sinds de introductie van de BrandAsset Valuator in 1993. ‘Maar per land blijken nationale merken nu veel sterkere posities te hebben’, stelt André Soff, managing director consult brand strategy. Ondanks het verdwijnen van grenzen en de komst van de euro lijkt de consument helemaal niet zo Europees georiënteerd, maar neigt deze eerder naar merken die een gevoel van nationale trots oproepen. ‘Zo is Ikea het sterkste merk in Zweden, Aldi de nummer 1 in Duitsland en B&O in Denemarken. Alleen Spanje heeft geen lokaal merk dat sterker is dan Coca-Cola.’
Tot de sterkste merken in noordelijke landen -Zweden, Denemarken, Duitsland en Nederland- behoren dienstverleners die zich richten op amusement en maatschappelijke betrokkenheid tot de top. Merken als de Efteling, Tivoli, Lego, CliniClows en Artsen zonder Grenzen worden genoemd.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVoor merkenbouwers op de Europese markt geldt dan ook meer dan eens het credo ‘Think global, act local’. Merken die dit goed begrijpen zijn volgens : Aldi, Red Bull, Metro, Ikea en EasyJet. Ook signaleren de onderzoekers dat branding steeds belangrijker wordt op niet-commerciële markten als goede doelen, overheidsinstanties, landen en zelfs politici.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid