Marketeer of the Year 2004: René Frijters van Alex
De jury: ‘René Frijters (44) is de motor achter het succes van Alex. In 2003 is zijn klantenbestand, ondanks het slechte beursklimaat, met 13 procent gegroeid. In 2003 bedroeg de groei van het aantal uitgevoerde transacties 28 procent en de omzetgroei 25 procent. De effectieve en innovatieve manier van marketing gericht op prospects en klanten heeft ertoe bijgedragen dat Alex op het commerciële vlak blijft groeien met een winst in 2003 tussen de 5 en 10 miljoen euro.’
En dat, volgens de jury, met een geïntegreerde marketingaanpak: events, pr, workshops, mobiel, sponsoring, internet, persoonlijk contact én advertising. ‘Frijters is daarbij nooit te beroerd om de wereld van de financiële dienstverlening op te schudden en zelf de kar te trekken. Hij combineert op handige wijze de digitale omgeving met de persoonlijke Alex-wereld, via allerlei persoonlijke klantbijeenkomsten’, aldus het jury-rapport.
Lastige omstandigheden
Dit jaar bestaat Alex vijf jaar. Het zijn turbulente jaren geweest, ook doordat de Rabobank Alex overnam. Toch vindt de jury dat het merk altijd overeind gebleven is en zelfs relevanter geworden is. Frijters heeft zich een betrokken en toegewijde, maar vooral initiatiefrijke merkbewaker getoond in lastige omstandigheden.
De winnaar zegt in een interview met het Tijdschrift voor Marketing, dat het bij Alex slechts draait om twee dingen: het realiseren van innovatie, op welk gebied dan ook, en het denken in het teken van de klant en de serviceverlening. De jury: ‘Frijters zegt het niet alleen, maar hij doet het ook, en is daarmee een lichtend voorbeeld voor elke marketeer.’
De prijs is voor de marketeer die op vernieuwende en succesvolle wijze nieuwe én oude marketinginstrumenten inzet, en is een initiatief van het Platform Innovatie in Marketing (PIM) in samenwerking met NIMA en het Tijdschrift voor Marketing/www.marketing-online.nl. De afgelopen maanden zijn leden, lezers en bezoekers opgeroepen marketeers te nomineren voor de titel. Er kwamen meer dan 20 inzendingen binnen. De jury heeft die lijst teruggebracht tot een top3 met als belangrijkste criteria: innovatie en effectiviteit. De drie genomineerden hebben hun case gepresenteerd tijdens de PIM Marketing Innovatie Dag van 10 juni. Vervolgens heeft de jury de winnaar gekozen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Geïntegreerde campagne
Voorheen werd de prijs elke twee jaar toegekend, maar met ingang van dit jaar is het een jaarlijks evenement geworden. Ook werd er in de voorgaande edities sterk gelet op de inzet van nieuwe media. Inmiddels zijn e-mail, internet en mobiel niet meer weg te denken bij elke geïntegreerde campagne. De prijs is nu vooral voor de marketeer die op vernieuwende en succesvolle wijze nieuwe én oude marketinginstrumenten inzet. De prijs is dit jaar voor de vierde keer uitgereikt.In de jury voor de Marketeer of the Year-prijs 2004 zitten: Suzanne Ekel (winnaar van de prijs in 2001 en ex-Monsterboard), Theo Schellekens (winnaar van de prijs in 1999 en ex-Wehkamp), Robert de Groot (winnaar van de prijs in 2003 en marketingdirecteur van Citroën), Hans Molenaar (voorzitter PIM), Frank van Delft (bestuurslid Nima) en Theo van Vugt (hoofdredacteur Tijdschrift voor Marketing).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid