Overtreed de regels als je marktleider wilt worden


Een marktleider word je alleen maar door de bestaande marketingregels te overtreden. Dat was de boodschap van het symposium ‘Latest Insights into Branding’ georganiseerd door CONSULT Brand Strategy in samenwerking met Universiteit Nyenrode, 1 juni jongstleden. Op het symposium gaf onder andere Nijenrode-professor Henry Robben handvatten om je merk meer in de top te laten meedraaien, middels een voordrachten over visionary marketing. Beste tip: ‘Breek met de heersende regels in marketing en stel je eigen plan op.’
Professor Marketing Henry Robben zette principes van Visionary marketing uiteen. Marketeers dienen hun merkstrategie middels de zeven c’s allereerst te begrijpen (comprehend), te kiezen (choose) en vervolgens toegewijd hun doel te bereiken (commit). Aan de andere kant bestaat je externe strategie-analyse uit de klanten (customers), competitie en context.
Begrijpen moet je om verrassingen uit te sluiten, keuzes moeten gefundeerd zijn (John de manager had gelijk: Succes is een keuze) en toewijding spreekt voor zich, aldus Robben. De drie interne pijlers herbergen dan ook drie stappen in zich: Waar zijn we (understand), waar zouden we moeten zijn (choose) en hoe komen we daar (commit)? De meeste jaarplanningen zijn volgens hem een wassen neus: ‘Je hebt geen invloed op de toekomst, maar met een planning voel je je ietwat ‘in control’. Dat is het enige voordeel.’
Visonary marketing betekent volgens Robben dan ook de planning en vervolgens de implementatie zo optimaliseren dat je je winst en potentiele concurrentiepositie verbetert, want voordeel op de concurrent is van vitaal belang: ‘Maak keuzes, wees verschillend en creeer daardoor meerwaarde. De sleutel tot mislukking is proberen het iedereen naar de zin te maken.’ Robben citeert Jack Welch van General Electric: ‘If you don’t have a competitive advantage, don’t compete.’ De competitie dient in deze moeilijke tijden uitgeschakeld te worden: Agressiviteit is het motto. Robben: “Een satisfaction score van 7 is onvoldoende. Geef de consument een reden om je product te kopen. Help hem, wacht niet af.’ Marktleiders onderscheiden zich volgens Robben tenslotte door de marketingregels te breken, eigen regels te creeren of te excelleren in de bestaande. Maar pas op, concurrentievoordelen duren niet eeuwig en zijn niet geldig voor iedere markt. Succesvolle merken hebben gemiddeld zo’n 4 a 5 voordelen, inwisselbare merken, biijvoorbeeld een prijsvechter, zijn te afhankelijk van te weinig voordelen. Marketeers dienen volgens Robben dan ook de trends nauwgezet te volgen, want ‘Om alles hetzelfde te houden, zul je moeten veranderen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid