Adverteren wereldwijd duurder
Dat meldt Het Financieele Dagblad. De krant put uit het jaarlijkse onderzoek van Initiative Futures Worldwide naar de kosten om met diverse mediasoorten duizend mensen te bereiken.
Internationaal blijft bioscoopreclame het duurst en van alle mediumtypen stijgt de prijs daarvan dit jaar het sterkst: met 9,1 procent. Na de bioscoop is internet het duurst en stijgt de prijs 5,9 procent. Hierna volgen tijdschriften, kranten, televisie en radio. Buitenreclame blijft wereldwijd het goedkoopste medium voor adverteerders.
Internet staat aan de vooravond van een verdere prijsstijging, volgens directeur Olaf Michielse van Initiative Nederland. 'Veel adverteerders zijn inmiddels over de streep. Wie de massa wil bereiken is afhankelijk van een handvol aanbieders als MSN, Yahoo een Google en dat drijft de prijs op. Ik verwacht dat die prijsstijging nog wel even zal doorzetten.'
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
In Nederland kunnen adverteerders nog steeds heel goedkoop hun publiek bereiken dankzij tv, zegt Michielse. 'Nederland zit in Europa aan de onderkant van de markt. Er zijn veel concurrerende tv-stations die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Het kan ook nauwelijks dat al die partijen winst maken.'
Na de grote groei van de afgelopen jaren komt de prijsgroei voor internetreclame in Nederland dit jaar volgens Initiative uit op 2,5 procent. Daar staat tegenover dat tijdschriften in Nederland relatief duur zijn. Dat komt door de dominante positie van Sanoma en een beperkte lezersmarkt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid