Overslaan en naar de inhoud gaan

Adverteren wereldwijd duurder

Voor het eerst in vijf jaar stijgen internationaal de kosten om te adverteren harder dan de inflatie. Maar Nederlandse adverteerders zitten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt Het Financieele Dagblad. De krant put uit het jaarlijkse onderzoek van Initiative Futures Worldwide naar de kosten om met diverse mediasoorten duizend mensen te bereiken.
Internationaal blijft bioscoopreclame het duurst en van alle mediumtypen stijgt de prijs daarvan dit jaar het sterkst: met 9,1 procent. Na de bioscoop is internet het duurst en stijgt de prijs 5,9 procent. Hierna volgen tijdschriften, kranten, televisie en radio. Buitenreclame blijft wereldwijd het goedkoopste medium voor adverteerders.

related partner content for mobile comes here

Internet staat aan de vooravond van een verdere prijsstijging, volgens directeur Olaf Michielse van Initiative Nederland. 'Veel adverteerders zijn inmiddels over de streep. Wie de massa wil bereiken is afhankelijk van een handvol aanbieders als MSN, Yahoo een Google en dat drijft de prijs op. Ik verwacht dat die prijsstijging nog wel even zal doorzetten.'

In Nederland kunnen adverteerders nog steeds heel goedkoop hun publiek bereiken dankzij tv, zegt Michielse. 'Nederland zit in Europa aan de onderkant van de markt. Er zijn veel concurrerende tv-stations die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Het kan ook nauwelijks dat al die partijen winst maken.'
Na de grote groei van de afgelopen jaren komt de prijsgroei voor internetreclame in Nederland dit jaar volgens Initiative uit op 2,5 procent. Daar staat tegenover dat tijdschriften in Nederland relatief duur zijn. Dat komt door de dominante positie van Sanoma en een beperkte lezersmarkt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in