Overslaan en naar de inhoud gaan

Maatwerk voor merken

Er is geen algemeen recept voor hoe je een product of merk ontwikkelt en in de markt zet. Dat hangt helemaal af van de omstandigheden,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Neem Pomegreat, een vruchtendrankje op basis van granaatappel. ‘Ontdekt’ door een effectenmakelaar die een jaartje rondreisde in India, en daar besloot zijn carrière om te gooien. Hij ontwikkelde zijn product letterlijk aan de keukentafel samen met een freelance smaakexpert, zonder sophisticated R&D-programma. Niks concurrentieonderzoek of marktanalyse, zelfs geen gedegen business plan, laat staan ruime financiële middelen. Gewoon uittesten op familie en vrienden, en het merk introduceren. Pomegreat slaagde glansrijk, dankzij de energie, durf en passie van een klein groepje enthousiastelingen.

related partner content for mobile comes here

Hoe anders ging het bij Glist, het merk voor vaatwastabletten van Henkel, een groot en gerenommeerd bedrijf dat de Britse markt wilde veroveren. De keuze voor dit specifieke product was gebaseerd op een grondige analyse van de marktdynamiek: een groeimarkt met één grote marktleider (dus ruimte voor concurrentie). Er werd een zware, waterdichte business case gepresenteerd aan de raad van bestuur. De lancering gebeurde pas na uitgebreide pretesten, op basis van een uitgekiend R&D-programma plus marketingplan, en vergezeld van een budget dat volledig was afgestemd op de te verwachten ontwikkeling van de omzet. Geen risico’s dus, maar hard en gedisciplineerd werken om de aandeelhouders te overtuigen.

Bron: Admap. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in