Maatwerk voor merken


Neem Pomegreat, een vruchtendrankje op basis van granaatappel. ‘Ontdekt’ door een effectenmakelaar die een jaartje rondreisde in India, en daar besloot zijn carrière om te gooien. Hij ontwikkelde zijn product letterlijk aan de keukentafel samen met een freelance smaakexpert, zonder sophisticated R&D-programma. Niks concurrentieonderzoek of marktanalyse, zelfs geen gedegen business plan, laat staan ruime financiële middelen. Gewoon uittesten op familie en vrienden, en het merk introduceren. Pomegreat slaagde glansrijk, dankzij de energie, durf en passie van een klein groepje enthousiastelingen.
Hoe anders ging het bij Glist, het merk voor vaatwastabletten van Henkel, een groot en gerenommeerd bedrijf dat de Britse markt wilde veroveren. De keuze voor dit specifieke product was gebaseerd op een grondige analyse van de marktdynamiek: een groeimarkt met één grote marktleider (dus ruimte voor concurrentie). Er werd een zware, waterdichte business case gepresenteerd aan de raad van bestuur. De lancering gebeurde pas na uitgebreide pretesten, op basis van een uitgekiend R&D-programma plus marketingplan, en vergezeld van een budget dat volledig was afgestemd op de te verwachten ontwikkeling van de omzet. Geen risico’s dus, maar hard en gedisciplineerd werken om de aandeelhouders te overtuigen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Admap. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws. Meer weten?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid