Overslaan en naar de inhoud gaan

Accenture Innovation Awards Concept van de Week – Jouw Echte Indruk: wat vinden anderen echt van je?

Je krijgt maar een kans voor een eerste indruk. Met Jouw Echte Indruk kom je erachter hoe je overkomt op anderen. Via de online-applicatie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jerre Maas, bedenker van : “Het meet hoe je overkomt, zonder sociaal wenselijke antwoorden. Je neemt een filmpje op waarin je jezelf kort voorstelt. Dit leggen we voor aan een deskundigenpanel van trainers en professionals, of onbekenden van een bepaalde doelgroep. Zij beoordelen je op charisma, betrouwbaarheid, intelligentie, humor enzovoort. Omdat je anoniem wordt beoordeeld, krijg je een eerlijk beeld van wat anderen écht van je vinden.” Momenteel zit het concept nog in de pilotfase, eind dit jaar wordt het gelanceerd. Naast de onlinetool worden offlineworkshops aangeboden.

related partner content for mobile comes here

Anonieme beoordeling
Na registratie op Jouw Echte Indruk kun je kiezen uit modules zoals presenteren, dating of verkooptraining. De vragen aan het panel gaan specifiek over de module. Je kiest wie je beoordeelt: professionals, onbekenden, bekenden. Het anonieme panel is gratis, de beoordeling door professionals kost geld. Het filmpje wordt in maximaal drie takes opgenomen op de website. Dat voorkomt oneindig oefenen en houdt het spontaan. Jerre: “Voor een eerste indruk is er ook maar een kans.” Eerst beoordeel je het filmpje zelf, dan gaat het panel aan de slag. Als genoeg mensen je hebben beoordeeld, ontvang je in een mail de tips en een vergelijking van jouw score met die van voorgangers van hetzelfde geslacht, leeftijd of opleiding. Op basis van de score en tips krijg je een relevant opleidingsaanbod te zien.

Je eerste indruk verbeteren
Jouw Echte Indruk gaat verder dan beoordeling. Jerre: “Jouw Echte Indruk is een trainingstool om vaardigheden te verbeteren waarmee je een betere eerste indruk op anderen maakt. Daarom bieden we een tweede meting aan, waarin duidelijk wordt wat er is verbeterd. Weten hoe je overkomt is heel belangrijk, zeker bij sollicitaties op een arbeidsmarkt met weinig vacatures.” Naast professioneel gebruik is Jouw Echte Indruk een uitkomst voor datingsites. Wie ingeschreven staat, kan met Jouw Echte Indruk snel erachterkomen wat anderen vinden.

Praktische tips
Jouw Echte Indruk zit nu in de pilotfase, die wordt gedaan in Jerres eigen netwerk. Aan het einde van het jaar komt Jouw Echte Indruk op de markt. Jerre: “In de pilot zagen we dat gebruikers het in eerste instantie best eng vinden. Je legt jezelf bloot en het kan confronterend zijn wat anderen van je vinden. Maar uiteindelijk vinden mensen het heel leuk om te horen wat anderen van ze denken. Met name in de tips schuilt veel waarde. Het is een goede, laagdrempelige manier om heel praktisch je eerste indruk te verbeteren.”

Realistischer
De ontwikkeling van Jouw Echte Indruk gebeurt samen met andere partijen. Jerre: “We werken veel met professionals zoals lichaamstaal- en stemcoaches. Samen kijken we hoe we de tool op de markt kunnen brengen en welke toevoegingen het concept sterker maken. De sollicitatiemodule wordt bijvoorbeeld realistischer gemaakt met een animatie of een van tevoren opgenomen filmpje. Zo lijkt het alsof je echt in een sollicitatiegesprek zit, dit in tegenstelling tot wanneer je jezelf in beeld ziet.”

Verdienmodel
Resellers gaan de tool aanbieden aan particulieren en bedrijven, die kunnen Jouw Echte Indruk dan intern gebruiken met eigen trainers. Daarnaast wordt verdiend aan gebruikers die betalen voor de beoordeling van professionals. Jerre: “Voor de professionals is dat interessant omdat zij de ruimte krijgen om hun eigen diensten te promoten in het opleidingsaanbod.” Maar hoe voorkom je straks dat professionals lager beoordelen zodat gebruikers hun opleidingen gaan volgen? Jerre: “We gaan de scores van een gebruiker op verschillende vlakken vergelijken. De tool heeft een systeem dat met een normaalverdeling checkt of het statistisch logisch is dat de scores uit elkaar liggen. Wanneer het te veel uit elkaar ligt, weten we dat een professionele beoordelaar oneerlijk heeft beoordeeld.”

Accenture organiseert in 2012 weer de Innovation Awards in vijf verschillende industrieën. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. De prijsuitreiking vindt op 8 november plaats op het Accenture Innovation Event.

Kijk voor meer informatie op . En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in