Overslaan en naar de inhoud gaan

Aandeel private label groeit in Europa

Het aandeel private label groeit in Europa, aldus nieuw onderzoek van SymphonyIRI.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het volume-aandeel steeg het afgelopen jaar met 0,5 procent, tot 45,1 procent. De resultaten zijn verbeterd in iedere food-categorie, en in veel non-food categorieen.

related partner content for mobile comes here

De onderzoekers keken naar de grootste markten in Europa. Groot-Brittannie blijft het land met het grootste aandeel private labels, met bijna 60 procent marktaandeel. In Spanje en Duitsland is het percentage rond de 50 procent.

Spanje zag een groei van 1,2 procent, dat is 1 procentpunt meer dan Nederland.

Het totale waarde-aandeel van private labels zag ook een groei van 0,5 procent naar 35,6 procent. Ook hier weer het grootste aandeel in Groot-Brittannie: 50,5 procent.

Zelfs in Frankrijk, waar private labels nog helemaal niet zijn ingeburgerd, steeg het percentage van 29,7 naar 30 procent.

In Italie is 40 procent van de marktgroei te danken aan private labels.

In Griekenland hebben private labels een bescheiden aandeel van 14,3 procent, maar dat is het dubbele van 5 jaar geleden.

‘We zien zeer opmerkelijke veranderingen in de meest volwassen private label-markten ter wereld’, aldus Rod Street van SymphonyIRI: ‘Toch zullen de meeste consumenten zowel huismerken als A-merken blijven kopen. Dus op een gegeven moment bereiken private labels in veel categorieen hun plafond, ondanks de vele promoties van retailers.’

Een trend is dat private labels minder vaak met korting worden aangeboden dan A-merken, het verschil ligt gemiddeld op 10 procentpunten. De reden ligt voor de hand: private labels kosten gemiddeld al 30 procent minder dan het A-merk van de concurrent, tot wel 40 procent in Frankrijk en Duitsland.

Bron: Warc.com

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in