Aandeel private label groeit in Europa
Het volume-aandeel steeg het afgelopen jaar met 0,5 procent, tot 45,1 procent. De resultaten zijn verbeterd in iedere food-categorie, en in veel non-food categorieen.
De onderzoekers keken naar de grootste markten in Europa. Groot-Brittannie blijft het land met het grootste aandeel private labels, met bijna 60 procent marktaandeel. In Spanje en Duitsland is het percentage rond de 50 procent.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaSpanje zag een groei van 1,2 procent, dat is 1 procentpunt meer dan Nederland.
Het totale waarde-aandeel van private labels zag ook een groei van 0,5 procent naar 35,6 procent. Ook hier weer het grootste aandeel in Groot-Brittannie: 50,5 procent.
Zelfs in Frankrijk, waar private labels nog helemaal niet zijn ingeburgerd, steeg het percentage van 29,7 naar 30 procent.
In Italie is 40 procent van de marktgroei te danken aan private labels.
In Griekenland hebben private labels een bescheiden aandeel van 14,3 procent, maar dat is het dubbele van 5 jaar geleden.
‘We zien zeer opmerkelijke veranderingen in de meest volwassen private label-markten ter wereld’, aldus Rod Street van SymphonyIRI: ‘Toch zullen de meeste consumenten zowel huismerken als A-merken blijven kopen. Dus op een gegeven moment bereiken private labels in veel categorieen hun plafond, ondanks de vele promoties van retailers.’
Een trend is dat private labels minder vaak met korting worden aangeboden dan A-merken, het verschil ligt gemiddeld op 10 procentpunten. De reden ligt voor de hand: private labels kosten gemiddeld al 30 procent minder dan het A-merk van de concurrent, tot wel 40 procent in Frankrijk en Duitsland.
Bron: Warc.com
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid