Media-bestedingen spaarproducten fors gestegen


De bruto bestedingen voor spaarproducten vervijfvoudigden in het laatste kwartaal van 2008 ten opzichte van dezelfde periode in 2007, naar bijna 18 miljoen euro. Dat blijkt uit een analyse van Adfact. ‘De hoogste spaarrente is weer het belangrijkste lokkertje in de reclame-uitingen van financiële dienstverleners’, aldus Lars de Vries van Adfact.
In totaal werd er vorig jaar voor bijna 25 miljoen euro aan bruto mediabestedingen geregistreerd voor spaarcampagnes van banken en verzekeraars. Tegelijkertijd liepen de bruto bestedingen aan campagnes over beleggen in het laatste kwartaal terug met 65 pct. Werd er in het laatste kwartaal van 2007 nog meer dan 20 miljoen euro besteed aan advertenties voor beleggen; in het laatste kwartaal 2008 ging het nog maar om zo’n miljoen euro.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS‘Bijna driekwart van de mediabestedingen aan spaarproducten had plaats in het laatste kwartaal van 2008. Het bevestigt de huidige economische redenering dat banken om krediet verlegen zitten en een gooi doen naar het spaargeld van consumenten’, aldus De Vries.
Radio is veruit het populairste medium onder de adverteerders om hun spaarproducten onder de aandacht te brengen, gevolgd door dagbladen en tv. De SNS bank heeft verreweg het meest besteed in 2008 aan spaarcampagnes. Met een mediabesteding van 5,2 miljoen euro heeft deze relatief kleine bank een marktaandeel van 14,9 pct van alle spaarcampagnes, gevolgd door Robeco met 3,4 miljoen (9,8 pct marktaandeel) en ASN Bank met 2,4 miljoen (6,9 pct marktaandeel).
Opvallend is dat Icesave met zijn campagne ‘De transparante spaarbank’ in een korte periode (juni - september 2008) nog 3,7 pct marktaandeel van alle spaarcampagnes behaalde. Vrij kort daarna werden alle activiteiten van Icesave Nederland stilgelegd. De inmiddels omgevallen IJslandse bank besteedde via buitenreclame, dagbladen, internet en radio in deze periode zo’n 1,2 miljoen euro aan advertenties om haar spaarrente van 5,25 pct te communiceren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid