Overslaan en naar de inhoud gaan

Media-uitgaven eind 2008 voor het eerst in de min

De bruto mediabestedingen hebben in het laatste kwartaal van 2008 voor het eerst in jaren een flinke dreun gekregen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In totaal geven de tellingen van Nielsen aan dat de bruto bestedingen in de maanden oktober, november en december met vier pct daalden ten opzichte van dezelfde periode in 2007. In alle vier de kwartalen van 2007 werd nog een flinke plus ten opzichte van 2006 gerealiseerd, respectievelijk met 6, 5, 11 en 10 pct. Over heel 2007 resulteerde dat in een groei van 8 pct.

related partner content for mobile comes here

Ook in de eerste drie kwartalen van vorig jaar werd door Nielsen nog een stijging van de bruto uitgaven geregistreerd, van respectievelijk 6 (eerste kwartaal), 3 en 5 pct. Over heel 2008 leverde dat een plus op van 2 pct. Met -4 pct is het vierde kwartaal van 2008 dus het eerste in mineur. Uitgesplitst naar mediumtype, leveren alle media behalve radio in de laatste drie maanden van 2008 in, dagbladen -8 pct, publieks- en vaktijdschriften -7 pct en tv -3 pct. In totaal werd er in 2008 volgens Nielsen iets meer dan zes miljard euro in de media besteed, tegen 5,9 miljard in 2007 en 5,4 in 2006.

Kijken we specifiek naar de bestedingsontwikkeling in de laatste drie maanden van 2008, dan is de afname met 4 pct consistent, maar zijn er per maand verschillen per mediumtype. Zo leveren kranten in december 9 pct van de bestedingen in ten opzichte van december 2007, maar was de daling in oktober nog 10 pct. Publiekstijdschriften verliezen in december 5 pct, terwijl dat in november nog 12 pct was. Ook vakbladen leveren in november (-14) meer in dan een maand later (-10). Tv verliest in december 1 pct, maar in oktober en november 4 pct. Radio tenslotte verliest alleen in november, en plust in oktober en december.

De bruto mediabestedingen van Nielsen worden gewaardeerd tegen de bruto tariefkaarten. Dat wil zeggen dat er geen rekening is gehouden met eventuele kortingen of individuele prijsafspraken. De netto bestedingen zullen dan ook lager zijn. Cijfers over de online bestedingen verwacht Nielsen eind deze week.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in