Overslaan en naar de inhoud gaan

Bekend reclameman Hans Ferrée (87) overleden

Hij was in de jaren vijftig een van de eerste reclamemakers in Nederland die pleitte voor meer creativiteit in reclame.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De bekende reclamemaker, schrijver en trendwatcher Hans Ferrée is op 19 september overleden. Ferrée werd 87 jaar.

related partner content for mobile comes here

Carrière


Ferrée was naar eigen zeggen eerst scheepskok, sneltekenaar, kameeldrijver, classificeerder, lompensorteerder, warenhuisverkoper, shipchandler, tolk, verslaggever en fotograaf voordat hij zijn draai vond in de reclame. Hij begon zijn carrière in de reclame op zijn tweeëntwintigste bij Unilever-bureau Lintas. Als copywriter/tekstschrijver maakte hij vanaf 1952 reclamecampagnes voor vele klanten en reclamebureaus.

Ferrée was naar eigen zeggen eerst scheepskok, sneltekenaar, kameeldrijver, classificeerder, lompensorteerder, warenhuisverkoper, shipchandler, tolk, verslaggever en fotograaf voordat hij zijn draai vond in de reclame. Hij begon zijn carrière in de reclame op zijn tweeëntwintigste bij Unilever-bureau Lintas. Als copywriter/tekstschrijver maakte hij vanaf 1952 reclamecampagnes voor vele klanten en reclamebureaus.

Eigen bureau


In 1955 richtte Ferrée met Dimitri Frenkel Frank en Herman Pieter de Boer het reclame- en ideeënbureau Ferrée, Frenkel Frank en De Boer (FFB) op. FFB geldt als een van de eerste bureaus in Nederland waar creativiteit voorop stond.

In 1955 richtte Ferrée met Dimitri Frenkel Frank en Herman Pieter de Boer het reclame- en ideeënbureau Ferrée, Frenkel Frank en De Boer (FFB) op. FFB geldt als een van de eerste bureaus in Nederland waar creativiteit voorop stond.

Lelijke eend


Hij maakte onder andere campagnes voor automerk Citroën, waarvan de meest bekende de introductie van de Citroën 2CV was. Ferrée kwam met het idee om de deux chevaux een lelijke eend te noemen. Een andere bekende slogan bedacht hij voor het wasmiddelmerk Dash: 'Dash wast zó wit!'

lelijke eend te noemen. Een andere bekende slogan bedacht hij voor het wasmiddelmerk Dash: 'Dash wast zó wit!'

 te noemen. Een andere bekende slogan bedacht hij voor het wasmiddelmerk Dash: 'Dash wast zó wit!'

De reclameman schreef columns in diverse tijdschriften. In het reclamevakblad Revue der Reclame had Ferrée begin jaren zestig een rubriek met de titel 'Creativiteit', waarin hij als een van de eerste reclamemakers in Nederland pleitte voor meer creativiteit.

Trendwatcher en schrijver


Ferrée introduceerde de begrippen In & Uit in Nederland waarna hij bekend werd als trendwatcher. Hij sprak op congressen over consumentengedrag, creativiteit en trends. Verder was gaf hij zelf het blad Marketing Mix Digest uit, dat later werd overgenomen door Kluwer. Behalve over reclame en marketing schreef Ferrée boeken over de namen die mensen aan hun huizen geven (Nooitgedacht maar Welgelegen) en over mensen met de naam Hans (Groot Wetenswaardighedenboek Hans). Hij publiceerde ook een roman: Langs deze mij onsympathieke weg (1983).

Ferrée introduceerde de begrippen In & Uit in Nederland waarna hij bekend werd als trendwatcher. Hij sprak op congressen over consumentengedrag, creativiteit en trends. Verder was gaf hij zelf het blad Marketing Mix Digest uit, dat later werd overgenomen door Kluwer. Behalve over reclame en marketing schreef Ferrée boeken over de namen die mensen aan hun huizen geven (Nooitgedacht maar Welgelegen) en over mensen met de naam Hans (Groot Wetenswaardighedenboek Hans). Hij publiceerde ook een roman: Langs deze mij onsympathieke weg (1983).

Na een mislukt avontuur in Salou, waar hij een Spaans restaurant runde, opende Ferrée in 1980 het privémuseum Art & Velvet Gallery De Stierestal in Montfoort. Daar leidde hij een teruggetrokken bestaan op het platteland.

Biografie en documentaire


In 2013 schreef zijn vrouw Edith Ferrée-Donck een biografie over haar man: Kleine Biografie van een Groot Reclameman. Ferrée speelt ook een rol in de documentaire ‘De kunst van het verleiden’, die op 10 oktober wordt vertoond bij het honderjarig bestaan van de VEA. Lees meer.

De kunst van het verleiden’, die op 10 oktober wordt vertoond bij het honderjarig bestaan van de VEA. Lees meer.

Lees meer.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in