1%CLUB: de Facebook van de ontwikkelingssamenwerking
De 1%CLUB, de eerste Nederlandse online marktplaats voor kleinschalige projecten voor ontwikkelingssamenwerking, is vandaag met een geheel vernieuwde website 'live' gegaan. Tijd dus voor een interview met de oprichters Anna Chojnacka en Bart Lacroix. Steekwoorden: luisteren naar je community, Facebook van ontwikkelingssamenwerking en 'the crowd' als redder van ontwikkelingssamenwerking.
Allereerst complimenten voor de nieuwe site. Vanwaar deze vernieuwing?
Bedankt! We hebben het afgelopen jaar goed geluisterd naar onze community en naar alle wensen van de mensen met de projecten in ontwikkelingslanden. Daarnaast hebben we veel gesproken met allerlei specialisten op het gebied van marketing, communicatie, usability, accessibility, conversie en SEO. De nieuwe website is hier het resultaat van.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Wat hebben jullie allemaal aangepast?
Er gebeurde veel in de 1%CLUB community maar dit was op de oude website niet goed zichtbaar. Op de nieuwe website maken we de sociale verbanden tussen de mensen binnen de community zichtbaar en willen op die manier stimuleren dat er interactie ontstaat. We hebben ons erg laten inspireren door Facebook. Alle gebruikers hebben een eigen profielpagina waarin je automatisch op de hoogte wordt gehouden (met blogs, foto’s en filmpjes) van de voortgang van de projecten die je steunt en daarnaast zie je ook precies wat je vrienden doen en welke projecten zij steunen.
Hoe ‘2009’ is deze site dan?
We denken dat 2009 het jaar wordt van de sociale netwerken rond een bepaalde niches. We willen graag de Facebook worden van de Internationale Samenwerking. Een community van mensen die een concrete en specifieke bijdrage willen leveren aan ontwikkelingssamenwerking met 1% van hun tijd, kennis en inkomen.
">
Dus jullie gaan nu nog meer ‘donateurs’ bereiken en nog meer projecten uitvoeren?
Er staan op dit moment al meer dan 100 projecten online uit meer dan 30 verschillende landen. Alle projecten zijn kleinschalig en direct gericht op het verbeteren van de leefomstandigheden. Van het opzetten van een computerlokaal op een middelbare school in Tanzania tot een tuin- en kleinvee project in Indonesië. In het eerste jaar heeft de 1%CLUB community van 2.000 leden via de website €100.000 bij elkaar gebracht waarmee ze in totaal 35 projecten hebben gerealiseerd. We hopen inderdaad dat met deze vernieuwde website flink door te groeien en snel “the tippingpoint” te bereiken.
Is dit ook een antwoord op al dat negativisme over ontwikkelingsamenwerking?
Jazeker. Net zoals de uitgevers- en de muziekindustrie zit ook de ontwikkelingssector momenteel in identiteitscrisis. Clay Shirky noemt dit in z’n boek "Here comes everybody" het Institutie Dilemma. Wanneer de kosten van het managen van een institutie te hoog wordt dan komt er een bepaald punt dat de markt (“the crowd”) op bepaalde gebieden efficiënter gaat presteren dan de grote instituties. Dit is nu ook het geval binnen de ontwikkelingssector. Er is veel kritiek dat de grote ontwikkelingsorganisaties niet effectief en efficiënt zouden zijn. Door de globalisering, de opkomst van ICT, mobiele telefoon, goedkope vluchten en de opkomst van sociale online netwerken wordt het steeds eenvoudiger voor mensen om zichzelf te organiseren een ontwikkelingsproject op te zetten. Vandaar dat je de laatste jaren een grote groei ziet van particuliere initiatieven. Volgens ons zal het de komende jaren alleen maar gaan toenemen. Met de 1%CLUB willen we deze groep mensen de tools, kennis en middelen in handen geven om hun doelen te bereiken en verder te professionaliseren.
Is dat wat jullie verstaan onder Internationale Samenwerking 2.0?
Ja inderdaad, we denken dat Web 2.0 en de opkomst van Internet en mobiele telefonie in ontwikkelingslanden nieuwe kansen biedt om ontwikkelingssamenwerking op een vernieuwende manier aan te pakken. We zijn op dit moment met een aantal organisaties bezig met het vormen van een Internationale Samenwerking 2.0 Alliantie. De alliantie bestaat onder andere uit Nabuur, Text to Change, Africa Interactive, en Global Media Village. Allemaal organisaties die ontwikkelingssamenwerking op een vernieuwende 2.0 manier aanpakken. We willen samen nieuwe modellen, tools en standaarden ontwikkelen voor Internationale Samenwerking 2.0 en Nederland op de kaart zetten als een voorloper op dit gebied.
Wat kunnen we in 2010 allemaal nog van de 1%CLUB verwachten?
Op dit moment is de 1%CLUB website vooral gericht op 1% van je inkomen. We zijn nu bezig met het ontwikkelen van de mogelijkheid dat je ook 1% van je tijd en kennis kunt inzetten. Verder zijn we bezig met het opzetten van een kantoor in Kenia vanuit waar we het 1%CLUB concept willen internationaliseren. Het is onze droom dat iemand uit bijvoorbeeld Kenia z’n eigen project- of businessplan online zet en er vervolgens online wereldwijd de mensen, middelen en kennis bij zoekt om zijn of haar plan voor elkaar te krijgen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid