Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe campagne Defensie draait om bewustzijn en werving: ‘De urgentie is groter dan ooit’

Dentsu Creative ontwikkelt brede wervingscampagne met een scherpe boodschap: het is tijd voor Defensie.
Tijd voor Defensie
Nu de bescherming en beveiliging van het land op tafel komt, trekt Defensie alles uit de kast voor grote wervingscampagne.
Tijd voor Defensie
Nu de bescherming en beveiliging van het land op tafel komt, trekt Defensie alles uit de kast voor grote wervingscampagne.

Een andere realiteit

De briefing kwam op een kantelpunt. ‘We zagen de dreiging groeien,’ vertelt Vening. ‘Het is oorlog op ons continent. En dan komt hoofdtaak 1 van Defensie op tafel: de bescherming van het eigen grondgebied. Dat is serieuze business. Het is ook helemaal niet leuk om over oorlog na te denken. Maar als je met Defensie spreekt, merk je dat hun missie juist vrede en veiligheid is. Dat maakt het werk voor zo’n opdrachtgever des te betekenisvoller.’

De kracht van urgentie

Die maatschappelijke urgentie vormt een belangrijke basis voor de campagne. ‘We hebben het concept Tijd voor Defensie niet hoeven aanpassen aan de actualiteit. Maar de toon kon wel steeds scherper,’ zegt Vening. ‘Wat eerst nog werd gezien als misschien een tikje gewaagd – zoals de zin: Dit vraagt om mensen waar meer in zit. Die grenzen willen bewaken en verleggen – werd later als volkomen terecht ervaren. Door gebeurtenissen zoals de retoriek van Trump en geopolitieke onrust wordt duidelijk: Europa moet op eigen benen staan. En dus wordt onze eigen Defensie belangrijker dan ooit.’

Van breed naar diep

De campagne is opgebouwd in lagen. Bovenin zit een brede thematische laag, gericht op het Nederlandse publiek. Via televisie, print, radio en out-of-home wordt ingezet op het vergroten van het draagvlak. ‘Dat is nodig,’ legt Vening uit. ‘Niet alleen jongeren moeten worden bereikt, maar ook de mensen om hen heen: ouders, vrienden, familie. Zij moeten begrijpen waarom een keuze voor Defensie ertoe doet.’

Daaronder zit een meer gerichte wervingslaag, vooral zichtbaar op social media en online video. ‘Op die kanalen kunnen we jongeren direct aanspreken, afgestemd op hun interesses. En dat doen we ook,’ zegt Vening. ‘We hebben specifieke content ontwikkeld voor bijvoorbeeld IT’ers, logistiek personeel en zorgprofessionals. Want we zoeken niet alleen mensen met een wapen. De oorlog speelt zich deels digitaal af – en daar hebben we ook mensen voor nodig.’

Een campagne met impact

Naast de thematische laag en gerichte werving volgt later dit jaar nog een derde campagne, specifiek gericht op vrouwen. ‘Defensie is bezig met een transformatie. Er is niet alleen meer geld beschikbaar, maar ook de mindset binnen de organisatie verandert. Jarenlang heeft men vooral op de winkel gepast. Nu moet alles tegelijk: meer mensen interesseren én tegelijkertijd de organisatie opschalen om hen op te vangen,’ zegt Vening.

Volgens hem moet het mes dan ook aan twee kanten snijden. ‘Het is makkelijker geworden om mensen te interesseren, omdat het ergens over gaat. Maar tegelijkertijd is er ook meer terughoudendheid – bijvoorbeeld bij ouders. Daarom moet je een campagne maken die zowel aanspreekt als uitlegt.’

Maatwerk in de uitvoering

De campagne bevat naast de ATL-middelen ook online content, podcasts, gepersonaliseerde targeting en spectaculars op stations als Utrecht Centraal. ‘Je kunt er straks echt niet omheen,’ aldus Vening. ‘We hebben alle krijgsmachten en functiegroepen een plek gegeven. Niet elk onderdeel komt op tv, maar online krijgt elke doelgroep eigen content.’

Heldere doelstelling

Defensie wil dit jaar 9.000 nieuwe mensen aannemen. ‘Een ambitieuze doelstelling.’, zegt Vening. ‘Als de campagne te succesvol is, moeten we ook zorgen dat Defensie die instroom aankan. Maar het begint bij bewustwording en belangstelling. Wij meten op instroom, campagnewaardering en draagvlak. En als mensen na het zien van de campagne denken: ‘Dit is belangrijk, hier wil ik deel van uitmaken’ – dan is het voor ons geslaagd.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in