Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagnerapport: Ikea-commercial is duidelijk en leuk bedacht

Campagnerapport: onderzoeksbureau MeMo² meet wat Nederlandse kijkers vinden van commercials.
Miniatuurvoorbeeld
© Ikea: Opgeladen opstaan
Miniatuurvoorbeeld
© Ikea: Opgeladen opstaan

In de campagne van Ikea staat ‘opladen’ centraal. Het gaat hier alleen niet om het opladen van je laptop of smartphone. Nee, het gaat om het opladen van jezelf. Volgens Ikea kun je een optimale nachtrust bevorderen door middel van de juiste slaapkamerinrichting. De spullen hiervoor koop je (uiteraard) bij Ikea. 

related partner content for mobile comes here

In de video zie je een gezin dat gaat slapen. Ieder gezinslid heeft een batterij-icoontje bij zijn of haar hoofd, dat laat zien hoe ver die persoon is opgeladen. De voice-over verandert allerlei dingen in de slaapkamer, zodat de batterijen steeds voller worden.

Het rapport

54% van de kijkers vindt dat de campagne een duidelijke boodschap heeft, wat net boven de benchmark van 53% is. 47% vindt de campagne opvallend, 42% van de kijkers vindt de campagne leuk. ‘Grappig verhaal. Weer eens wat anders’, klinkt het. ‘Dat opladen van de personen vind ik leuk bedacht.’ Verder is 48% van mening dat de campagne goed bij het merk past. Het uiteindelijke rapportcijfer is een 6,4. 

‘Uitgeruste’ campagne

Het commentaar van Max de Jong van MeMo²: ‘In de nieuwe commercial van Ikea wordt op originele wijze een verband gelegd tussen een goede nachtrust en de slaapkamerindeling. Een slaapkamer wordt gedurende de video steeds beter opgeruimd door de verteller. Tegelijkertijd worden de hoofdpersonen steeds uitgeruster, wat zichtbaar wordt gemaakt middels batterij-icoontjes. Al met al spreekt het tot de verbeelding, en wordt men alleen van het zien van de commercial al enigszins meer uitgerust.’

Meenemen naar toekomstige campagnes

Sabine Kaars Sijpesteijn, PR Specialist bij Ikea Nederland, zegt tevreden te zijn met het campagnerapport. ‘In het rapport is te zien dat de campagne als duidelijk wordt ervaren. We vinden de uitslag leuk en zijn er tevreden over. Wat betreft de resultaten, zullen we dit zeker meenemen naar de volgende campagnes. Het is goed om te zien dat de boodschap duidelijk is, want tegenwoordig laden we alles op: telefoon, laptop en zelfs onze auto. Probleem is alleen dat we onszelf vergeten.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in