'Wij hebben als industrie slecht voor onze mensen gezorgd'
Smaakmakers, de podcast van VIA Nederland en Adformatie, waarin doorgewinterde bureauleiders onder leiding van Adformaties Susanne van Nierop in gesprek gaan met de nieuwe generatie.
De duo’s die aan elkaar werden gekoppeld waren:
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & Milieu- Yvette Belt-Beekman (Alfred) en Michan Tolman (Popcorn Stories)
- Rik Ledder (TBWA\) en Linda Franse (Fama Volat)
- Marc Verschoor (Publicis) en Charlotte Koeleman (SoMention)
- Boris Nihom (Dentu) en Gookie Sassen (Closed on Monday)
Binge alle afleveringen van Smaakmakers.
Moet het vak naar nieuwe verdienmodellen? Hoe ga je om met technologische ontwikkelingen? Moet je specialiseren of juist als generalist zijn? Hoe koester je talent? Gesprekken over de bouwstenen die bureaus in huis moeten hebben om succesvol te zijn en te blijven.
Een aantal quotes op een rij:
Verdienmodellen onder druk
Rik Ledder: 'We moeten naar impact pricing, waarbij bureaus beloond worden op de resultaten die ze leveren, niet alleen op de uren die erin gaan.'
Yvette Belt-Beekman: ‘Ik denk dat toen ik klant was, ik me niet altijd voldoende heb gerealiseerd... wat de impact is van een campagne die niet doorgaat. Weet wat dat doet.’
Charlotte Koeleman: ‘Bij sommige klanten werken we zonder briefing, wat zorgt voor enthousiasme en snelle resultaten.’
Sassen over het model van Closed on Monday, dat op maandag alleen werkt voor NGO’s en non-profit-organisaties: ‘Een gratis idee wordt soms niet serieus genomen, maar door duidelijke afspraken hebben we klanten weten te behouden en ons model succesvol gemaakt.’
Franse: ‘Ik geloof dat cadeautjes mogen, maar vermeld altijd dat het een cadeautje is, zodat het geen norm wordt.”.
Cultuur en talent
De bureauleiders zien het als een uitdaging om jong talent aan te trekken en op te leiden in een tijd waarin werk-privébalans belangrijker is dan ooit.
Ledder: ‘Dat ik uit een generatie kom waar je gewoon de eerste vijf jaar eigenlijk helemaal niet zo'n bijzonder werk deed in een bureau. En dan moest je gewoon echt heel hard werken en hele nare dingen doen. Nou, maar dat deed je allemaal omdat je gewoon geloofde in je droom van het bureau. Je zag gewoon eigenlijk degene rondlopen waarvan je dacht: wat jij doet, dat wil ik ook! Als ik dat uitleg nu, dan voel ik me echt gewoon een hele oude lul. En dan zit ik naar mensen te kijken die denken van: “Joh, dat kan jij allemaal wel gedaan hebben, maar dat ga ik niet doen.” Dat heeft gevolgen voor de diepgang in ons vak.’
Nihom: ‘Wij hebben als industrie echt heel slecht voor onze mensen gezorgd. Heel veel mensen dit vak uitgejaagd. En dat gaat eigenlijk over dit punt. Ik vind het ontzettend belangrijk dat die discussies worden gevoerd. Echt onredelijke arbeidsvoorwaarden en overwerken verbloemd met feestjes onder het mond van cultuur en loltrappen met elkaar. Daar is een hoop reparatiewerk te doen.’
Tolman: ‘Je kiest ook wel specifiek voor een beroep als dit. En dat vergt soms ook wel wat opoffering. Om echt dat goede werk te maken moet je ook samenwerken met andere mensen en dat kan eigenlijk het best op kantoor. Dat is misschien een beetje vloeken in de kerk inmiddels, maar zo zien wij het wel.’
De impact van AI en technologie
Verschoor: ‘Alles wat AI brengt, of het nu visuele uitingen via MidJourney zijn of andere zaken, biedt kansen. De uitdaging is om als bureau onderscheidend te blijven door AI en creativiteit te combineren.’
Nihom: ‘AI zorgt ervoor dat de uitvoering democratiseert, maar het specialisme en de ambacht blijven belangrijker dan ooit.’
Ledder: ‘Efficiëntie door AI is belangrijk, maar het is geen groeistrategie. Human creativity blijft essentieel voor echte disruptie.’
Koeleman: ‘AI versnelt processen en geeft creatieven meer tijd voor strategisch werk. Het biedt geen vervanging, maar versterking.’
Speel hier de individuele podcasts af:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid