Ruim 1 op de 3 Nederlanders is klaar met de persoonlijke juichverhalen op LinkedIn


Ruim één op de drie Nederlanders (38 procent) is een beetje klaar met de juichverhalen die mensen over zichzelf vertellen op LinkedIn. Een bijna even grote groep (35 procent) vindt dat het zakelijke karakter van LinkedIn verdwijnt en het platform te persoonlijk wordt. Deze en meer inzichten komen naar voren uit representatief panelonderzoek dat MSI-ACI heeft uitgevoerd in opdracht van Adformatie.
Via het consumentenpanel (n=1000) is allereerst gevraagd of men LinkedIn gebruikt. 60 Procent heeft een gratis LinkedIn-account, 4 procent betaalt voor LinkedIn Premium en 36 procent maakt geen gebruik van LinkedIn. Van de groep LinkedIn-gebruikers (n=651) heeft 73 procent de app ook op zijn smartphone geïnstalleerd. Hoe vaak men LinkedIn gebruikt, verschilt erg.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu CentraalSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftHoe vaak gaat u naar LinkedIn, online en mobiel bij elkaar opgeteld?
Nauwelijks of nooit | 12% |
1 keer per maand of minder vaak | 23% |
Om de week | 16% |
Wekelijks | 28% |
Elke werkdag | 11% |
Meerdere keren op elke werkdag | 2% |
Dagelijks | 8% |
Wat men op LinkedIn doet, verschilt ook erg. Uit de meerkeuzeantwoorden blijkt in ieder geval dat het contact leggen en houden met relaties erg belangrijk gevonden wordt, net als op de hoogte blijven van vak gerelateerde ontwikkelingen.
Waarvoor gebruikt u LinkedIn?
Contact houden met relaties | 46% |
Contact leggen met toekomstige relaties | 35% |
Als berichten-app | 14% |
Om bij te blijven bij vak gerelateerde ontwikkelingen | 39% |
Om mijn eigen bedrijf/merk/dienst onder de aandacht te brengen | 17% |
Recruitment | 20% |
Anders | 5% |
Tot de meest gebruikte onderdelen van LinkedIn horen dan ook de tijdlijn/het nieuwsoverzicht (37 procent), het uitwisselen van privéberichten (26 procent) en zoeken van vacatures (23 procent).
LinkedIn als juichmachine
Hoewel 50 procent van de LinkedIn-gebruikers aangeeft altijd wel iets wijzer te worden van de getoonde content op het platform, is er ook onvrede over de berichten. Zo vindt 30 procent van de gebruikers LinkedIn een vermoeiende zelf-felicitatiemachine en zegt 38 procent een beetje klaar te zijn met de juichverhalen die mensen over zichzelf delen.
Wat vindt u van de content die u aantreft op LinkedIn? - Ik ben een beetje klaar met al die juichverhalen die mensen over zichzelf vertellen op LinkedIn
Helemaal eens | 12% |
Eens | 26% |
Neutraal | 31% |
Oneens | 18% |
Helemaal oneens | 8% |
Weet niet | 4% |
LinkedIn wordt te persoonlijk en verliest aan zakelijk karakter, stelt 35 procent van de gebruikers tot slot.
Wat vindt u van de content die u aantreft op LinkedIn? - LinkedIn wordt wat mij betreft een beetje te persoonlijk, het zakelijke karakter verdwijnt
Helemaal eens | 7% |
Eens | 28% |
Neutraal | 31% |
Oneens | 20% |
Helemaal oneens | 9% |
Weet niet | 4% |
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid