Overslaan en naar de inhoud gaan

Springbok lijft Dawn in, dat eigen bureaunaam houdt

Seniorteams beide agency's fuseren tot een ‘nieuw soort bureau’ dat ‘missiegedreven groei’ wil bewerkstelligen.
v.l.n.r. boven: David Snellenberg, Kim Verhaeghen, Inge Ligthart. Onder: Valerie Herbert,  Sammy Colson en  Jurian van der Hoeven
v.l.n.r. boven: David Snellenberg, Kim Verhaeghen, Inge Ligthart. Onder: Valerie Herbert, Sammy Colson en Jurian van der Hoeven
v.l.n.r. boven: David Snellenberg, Kim Verhaeghen, Inge Ligthart. Onder: Valerie Herbert,  Sammy Colson en  Jurian van der Hoeven
v.l.n.r. boven: David Snellenberg, Kim Verhaeghen, Inge Ligthart. Onder: Valerie Herbert, Sammy Colson en Jurian van der Hoeven

Dawn wordt onderdeel van Springbok. De bureaus, die onder eigen merknaam blijven opereren, zijn niet bescheiden over hun gezamenlijke ambities. Ze willen een leidende rol spelen 'om ons vak, en zelfs onze branche, opnieuw uit te vinden’.

related partner content for mobile comes here

De eigenaren van Dawn, ceo Inge Ligthart, oprichter en creative-director David Snellenberg en strateeg en partner Jurian van der Hoeven, krijgen een aandeel in  Springbok. De seniorteams van beide agency's vormen samen een ‘nieuw soort bureau’. Springbok en Dawn spreken van een fusie die een 'definitieve breuk is met de traditionele vorm van bureauconsolidatie'.  

Bij de fusieorganisatie werken ruim 300 werknemers op het gebied van merkstrategie, creativiteit, data en technologie. De bureaus willen de kracht van digitale transformatie combineren met waardetransformatie en ‘op die manier positieve verandering’ stimuleren.

Niet voor de snelle winst

Het digitale bureau Springbok werd opgericht in 2014 en groeide sindsdien snel. In 2020  ging het samen met Adeptiv om een nieuwe organisatie te vormen die concurrenrend in de regio is. Het voegde verschillende internationale klanten toe, van Rituals en Renault tot T-Mobile. Het werkt vanuit zes kantoren in België en Nederland.

Dawn, dat is opgericht in 2008, werkt voor merken als Triodos Bank, StepStone, brouwerij Grolsch, Artis, LeasePlan en Greenpeace. Het doet dit vanuit het idee van ‘missiegedreven groei’. Daarbij is er niet alleen aandacht voor commercieel succes, maar ook voor positieve impact op de samenleving.

Het samengaan van de bureaus gaat niet om volume, maar om waarde, stellen beide. Dat zijn menselijke en maatschappelijke waarden, maar ook zakelijke. ‘We gaan niet voor de snelle commerciële winst’, zegt Inge Ligthart, ceo van Dawn. ‘We gaan voor de langetermijnwinst, op elk vlak.’

Vak en branche heruitvinden

Volgens Kim Verhaeghen, ceo en medeoprichter van Springbok’, zijn Dawn en Springbok samen  in staat om merken, bedrijven en de maatschappij 'te herdefiniëren naar een positieve toekomst'.

Verhaeghen: ‘We willen verantwoordelijkheid nemen en een leidende rol spelen om ons vak, en zelfs onze branche, opnieuw uit te vinden. Samen willen we een magneet worden voor talenten en merken die de ambitie hebben om de toekomst opnieuw vorm te geven voor de komende generaties.’

Inge Ligthart verwacht dat Springbok de missiegedreven manier van werken van Dawn naar een hoger niveau kan helpen tillen: ‘Samen willen we het verschil maken in een wereld waarin technologie haar betrouwbaarheid moet bewijzen en merken de samenleving op een nieuwe manier moeten benaderen.'

Het gaat volgens Ligthart niet per se om het verbeteren van de wereld. 'Het  gaat er vooral om de wereld geen schade toe te brengen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Ralph Thijsen

De bureauwereld opnieuw uitvinden met een stockfilmpje met zwoele voice over?

Inge Ligthart

Klopt Ralph. Met een filmpje alleen lukt dat niet (meer). Met de keuzes die je elke dag maakt wel. Enne… dat ‘stock’ valt best mee. Het is overwegend eigen werk.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in