Overslaan en naar de inhoud gaan

WPP: omzetdoel voor 2023 al in 2021 behaald door digitalisering

De bureaugroep noteert over 2021 een grote organische groei en deelde honderden miljoenen euro's bonus uit aan zijn personeel.
CEO Mark Read
© WPP
CEO Mark Read
© WPP

De Britse reclamegroep WPP heeft zijn omzetdoel voor 2023 al in 2021 behaald door grote klantvraag naar zijn diensten op vlakken als media, digitale marketing en e-commerce. WPP-topman Mark Read spreekt bij een toelichting op de jaarcijfers van een 'uitstekend jaar' en zegt dat het bedrijf vorig jaar de snelste organische groei in meer dan twintig jaar kende. Zo noteerde WPP in het vierde kwartaal van 2021 een organische groei van 10,4 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2019.

related partner content for mobile comes here

De operationele winst van WPP over 2021 bedraagt 1,8 miljard pond, omgerekend 2,1 miljard euro. Bijna drie procent hoger dan in 2019 en een groot contrast met 2020, toen het reclamebureau een verlies van omgerekend 3,4 miljard euro meldde vanwege gevolgen door de coronapandemie. Het bedrijf moest toen vooral afschrijven op de waarde van zijn bezittingen en merkte dat klanten de hand op de portemonnee hielden. Voor 2023 voorziet WPP een jaarlijkse groei van twee tot vier procent. 

Digitale transitie

Digitale marketing, media, technologie en andere 'new business'-activiteiten waren in 2021 goed voor bijna veertig procent van de omzet van WPP. De rest was afkomstig van traditionele media-activiteiten. De groei van de bureaugroep komt door de new business-activiteiten: bedrijven versnellen hun digitale transitie, waarschijnlijk door de coronapandemie.

Aandelen en bonussen

WPP gaat dit jaar voor bijna één miljard euro aan eigen aandelen terugkopen, aldus topman Read. Dat vinden investeerders doorgaans fijn. De bureaugroep kan dit doen omdat zijn cash flow flink verbeterd is. De goede financiële cijfers vinden ook hun weg naar de 109 duizend WPP-medewerkers wereldwijd. Het bedrijf betaalde in 2021 omgerekend 708 miljoen euro aan bonussen uit, bijna 360 miljoen euro meer dan in 2019. 

WPP stuurt bureaus als VMLY&R, Ogilvy en GroupM aan en is één van de grootste reclamebureaus ter wereld. Financieel lijkt Publicis Groupe de grootste concurrent, stelt The Drum. Publicis Groupe noteerde over 2021 een winst van omgerekend 2,2 miljard euro - honderd miljoen euro meer dan WPP. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in