Overslaan en naar de inhoud gaan

Als retourneren geld kost, bestellen we voorzichter

Onderzoek van Multiscope wijst uit dat consumenten minder bestellen als de webwinkel retourkosten hanteert.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Nederlandse consumenten bestellen online minder producten als zij weten dat de webwinkel retourkosten hanteert. Dat meldt marktonderzoeksbureau Multiscope op basis van zijn E-commerce Aftersales-onderzoek onder ruim 3100 Nederlanders.

related partner content for mobile comes here

61 Procent van de deelnemers aan het onderzoek is het 'helemaal eens' met de stelling 'bij een betaalde retourzending, bestel ik minder snel te veel.' Voor 17 procent geldt dat soms wel en soms niet, waar de overige 22 procent zich niets aantrekt van eventuele retourkosten. 

Vijftigplussers boeit retourneren minder

De retourmogelijkheden van een webwinkel zijn voor vrouwen belangrijker (75 procent) dan voor mannen (63 procent). Jongeren (18-34 jaar) vinden retourneren ook belangrijker (75 procent) dan vijftigplussers (66 procent). Ook 35- tot 49-jarigen hechten waarde aan retouropties (74 procent). 

Niet tevreden, toch niet retourneren

Van de ondervraagde consumenten zegt 62 procent een product alleen terug te sturen als het helemaal niet aan de verwachtingen voldoet. 11 Procent van de deelnemers zegt een tegenvallend product zelfs te houden. Multiscope geeft hier geen verklaring voor maar noemt als mogelijke oorzaken dat consumenten het retourneren te veel werk vinden of eventuele retourkosten niet willen betalen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in