'Drömland' van Ikea op Lowlands in de prijzen
Op het jaarlijkse Eurosonic Noorderslag, dat momenteel in Groningen plaatsvindt, zijn voor de veertiende keer de European Festival Awards uitgereikt. Ikea won samen met bureau Home voor de festival-activatie 'Drömland' op Lowlands een prijs voor 'Best brand activation'.
De activatie bestond uit een dome met daarin een gigantische Ikea-slaapkamer waar bezoekers aan de festivaldrukte konden ontsnappen door een powernap te doen en vervolgens weer vol energie het feestgedruis aan te kunnen gaan. Tijdens het slaapje van vijftien minuten beleefde bezoekers een '360-graden experience' met videoprojectie en soundscapes, liggend op Ikea-matrassen en -kussens en welkom geheten door Ikea-medewerkers.
Daarmee was Drömland 'het ultieme voorbeeld' van een activatie waarin de behoefte van de bezoeker, merkbeleving en internal branding van Ikea samenkomen. Dat stelt althans de jury van de European Festival Awards.
Eric van Eerdenburg, festivaldirecteur Lowlands: 'Ikea liet met Drömland zien hoe een merkactivatie een waardevolle toevoeging kan zijn voor festivalbezoekers en gelijktijdig sterk bijdraagt aan de marketingdoelstellingen van het merk.'
Meer activaties
Uit het Lowlands-publieksonderzoek bleek dat de activatie met een gemiddelde van 8,5 werd gewaardeerd. Drömland kreeg daarnaast veel aandacht in de pers, naast activaties van onder meer Hornbach en Kia. Overigens klonk er vorig jaar ook kritiek, zoals op de aanwezigheid van de pontificale gele M van McDonald's. Die zou dan weer niets te zoeken hebben op het toch wat meer cultuurgerichte Lowlands.
Drömland is bedacht door social-bureau Home (voorheen Hammerfest), dat al langer met Ikea samenwerkt. Ook waren Buro Hobo, All Day Productions, Essencemediacom, Faber Audiovisuals, Sightline Productions, Woodwork Amsterdam, Thndr en en Coebergh PR bij de activatie betrokken.
Alle winnaars van de Europen Festival Wards zijn hier te bekijken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid