Overslaan en naar de inhoud gaan

Ruimere mogelijkheden bij vergelijkende reclame

Als een adverteerder het beeldmerk van een concurrent of een variant op een slogan op een opvallende wijze gebruikt kan dat niet langer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Hof van Justitie heeft vorige week in de telecomzaak O2/H3G beslist dat er maar één reden is waarbij de adverteerder zijn merkrechten in de strijd kan gooien tegen een vergelijkende reclame die hem niet bevalt: indien sprake is van verwarring tussen de adverteerder en de concurrent waarmee vergeleken wordt.

related partner content for mobile comes here

En dergelijke verwarring zal zelden voorkomen, aldus Ebba Hoogenraad van Hoogenraad & Haak advocaten: 'De adverteerder wil immers juist géén verwarring veroorzaken maar de consument wijzen op de voordelen van het eigen product.'

Het gebruik van variaties op de merken van de concurrent in vergelijkende reclame is volgens Hoogenraad hierdoor makkelijker geworden. Natuurlijk blijft de eis bestaan dat een vergelijking niet misleidend mag zijn en op soortgelijke producten/diensten betrekking moet hebben. Wie die regels overtreedt kan problemen verwachten wegens schending van de Wet Misleidende Reclame. Ook mag de vergelijking niet kleinerend zijn. Maar ‘spelen’ met het vergeleken merk ligt nu binnen handbereik, zonder dat merkinbreuk om de hoek komt kijken, zolang geen verwarring wordt veroorzaakt. En de financiële risico’s die gelden bij merkinbreuk (volledige proceskostenveroordeling, inclusief de advocaatkosten van de merkhouder) zijn daarmee dan ook van de baan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in