Overslaan en naar de inhoud gaan

Oudere vrouw sneller overtuigd door BN'er in reclame

Vrouwen van boven de 40 beoordelen een (wasmiddelen)reclame met een BN'er positiever dan vrouwen van 40 jaar en jonger.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit onderzoek naar de invloed van persoonskenmerken op het oordeel van vrouwen over reclames met een BN'er in de hoofdrol van Leontien van de Burgt van marketingcommunicatiebureau One Shoe.

related partner content for mobile comes here

Van de Burgt verrichtte systematisch onderzoek naar het oordeel van vrouwen over een wasmiddelreclame met een testimonial van een BN'er door aan 87 vrouwen de reclame te laten zien en hier vragen over te stellen. Er is onderzocht of leeftijd, arbeidsparticipatie en opleidingsniveau van invloed waren op de beoordeling van de reclamespot.

Met name op het kenmerk leeftijd werden veel significante verschillen gevonden tussen de vrouwen. De vrouwen van 41 jaar en ouder beoordeelden de BN'er, de reclamespot en de wasmiddelfabrikant positiever dan de vrouwen van 40 jaar en jonger. Ook waren de oudere vrouwen meer overtuigd van de reclame en hadden ze vaker de intentie het wasmiddel te gaan gebruiken.

Het onderzoek van Van de Burgt staat in contrast met een onderzoek van Motivaction van vorig jaar. Uit dat onderzoek bleek dat vrouwen zich nauwelijks door een bekend gezicht lieten beïnvloeden. De respondenten moesten door middel van zelfbeoordeling aangeven of zij dachten overtuigd te zijn van een reclame waarin een bekend persoon een testimonial aflegt. Deze vorm van onderzoek doen wordt door Van de Burgt in twijfel getrokken. 'Ondanks de grote steekproef zijn de resultaten niet betrouwbaar, aangezien de vrouwen zichzelf niet op dit aspect konden beoordelen en daarnaast sociaal wenselijk kunnen hebben geantwoord', zegt Van de Burgt.

Ze meldt ook dat niet eerder systematisch onderzoek is gedaan naar de invloed van persoonskenmerken op het oordeel van vrouwen over reclame-uitingen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in