Overslaan en naar de inhoud gaan

Google begint proef behavioural targeting

Google kondigt vandaag een bèta test aan met targeting op basis van interesse op het Google content netwerk en YouTube.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In feite gaat het om twee vormen van behavioral targeting. Een eerste mogelijkheid is advertenties te tonen aan gebruikers die eerder een van de websites in het Google content netwerk of Youtube hebben bezocht. Een gebruiker die bijvoorbeeld een website heeft bekeken die sportkleding aanbiedt, krijgt een paar maanden later banners te zien op andere websites in het Google content netwerk die hem of haar attenderen op de winteruitverkoop.

related partner content for mobile comes here

Naast deze directe vorm van targeting kunnen adverteerders ook advertenties aanbieden aan gebruikers op basis van interessecatogorieën die Google via de browser van gebruiker hiermee in verband brengt. Deze interessecategorieën worden toegewezen op basis van bekeken Youtube video's en op basis van sites die ze in het Google content netwerk hebben bezocht. Als iemand een groot deel van zijn tijd op internet besteedt aan het bekijken van video's van auto's en websites met autorecensies, wordt deze gebruiker geclassificeerd als autoliefhebber. Deze indeling heeft tot gevolg dat hij meer autogerelateerde advertenties aangeboden zal krijgen.

In principe wordt iedere internetgebruiker ingedeeld op basis van interesseprofiel. Om tegemoet te komen aan privacy bezwaren biedt Google wel de mogelijkheid aan om dit profiel aan te passen of uit te schakelen. Dit kan met de Ads Preferences Manager die vanaf vandaag voor iedereen beschikbaar is. Gebruiker kunnen toegang krijgen door het internetadres in hun browser in te voeren.

Een kleine bètagroep van Amerikaanse en Europese adverteerders begint volgende maand met interest based adverteren. Google verwacht dat deze mogelijkheid voor het einde van het jaar volledig beschikbaar zal zijn voor alle adverteerders via het Adwords advertentieprogramma. De eigenaren van websites binnen het Google content netwerk hebben tot 8 april de tijd om hun privacybeleid aan te passen en gebruikers te informeren over het feit dat zij interest-based advertenties aangeboden kunnnen krijgen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in